Tuesday, November 17, 2009

Projek Babi Mega Diteruskan Secara Senyap

Projek Babi Mega RM 100 juta yang menjadi kontroversi pada tahun lalu sekali lagi muncul dalam Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor pada 4 & 11 Februari 2009. Kerajaan Negeri bersetuju untuk meneruskan projek tersebut secara senyap.

Malahan YAB Menteri Besar mengingatkan EXCO agar merahsiakan kelulusan ini supaya tidak dijadikan isu oleh UMNO.

1. Yang mengelirukan kerajaan negeri bercadang mengambil alih Tanah di PT 3420, PT 3425 dan PT 3426 seluar 337.09 ekar di Mukim Batu, daerah Kuala Langat mengikut Seksyen 3(1)(a) Akta Pengambilan Balik tanah 1960.

Soalan:

Mengapa pemodenan penternakan babi perlu mengambil alih tanah menggunakan Seksyen 3(1)(a)yang sepatutnya digunakan untuk projek yang prasarana awam sahaja.? Sedangkan penternakan babi merupakan satu industri yang menguntungkan mencecah billion ringgit setahun.




Mengapa perlu diambil semula tanah milik orang Melayu untuk penternakan babi tersebut? Apakah kerajaan negeri telah kehabisan tanah untuk dipajak kepada syarikat penternakan babi tersebut?



Kedua, mengapa kerajaan negeri memperuntukkan RM 100 ribu lagi untuk menjalankan satu lagi kajian sedangkan kajian sedia ada telah pun dibuat oleh pihak berkaitan.





Apakah ini satu lagi kerja-kerja menyamun Khalid Ibrahim?

Nota: Kepada sesiapa yang mengambil dokumen ini untuk disiarkan di tempat lain, ia merupakan risiko sendiri kerana dokumen ini tertakluk di bawah Akta Rahsia Rasmi.

3 comments:

Anonymous said...

tak habis2 menguji kesabaran orang melayu.. another racist card game by PKR.. it will come out with objection by malay from that area.. where is the civilization by PKR? it's not only about malay supermacy and muslim's sensitivity. it's about human right, not a fake 'human right' driven by money

The Unspinners Kembali said...

Blog ini dalam pautan kami. Boleh kita bertukar pautan?

Anonymous said...

ladang babi terbesar kat melaka tu ape cerita? senyap je skrg..