Wednesday, April 8, 2009

Selcat digunakan untuk menyerang peribadi (ii)


Selcat juga tidak menyebutkan butir-butir lebih lengkap misalnya dalam jumlah kos lawatan ke Indonesia yang dikatakan hampir mencecah RM200 ribu itu, seramai hampir 63 orang delegasi telah turut serta.

Ianya tidak dinyatakan dalam sidang Selcat itu. Lawatan kerja ke Indonesia itu dilaksanakan pada 21 sehingga 24 April 2003 yang telah dianjurkan oleh Permodalan Negeri Selangor Berhad.

Rombongan delegasi seramai 63 orang itu yang diketuai oleh YAB Dato' Seri Dr. Mohamad Khir Bin Toyo, telah membawa rombongan ke Yogyakarta, Solo dan Jakarta. Ianya turut disertai oleh Ahli-ahli EXCO Negeri Selangor, Timbalan Speaker DUN, Ahli-ahli Dewan Undangan dan Ahli-ahli Parlimen Negeri Selangor, Ahli-ahli Politik Negeri Selangor serta Pengurusan dan Pegawai PNSB.

Ramai pegawai dan perancang pembangunan mendapat ilmu baru di dalam pengurususan sungai, air dan pembangunan perbandaran baru untuk Lembah Klang Kedua, bukannya sekadar makan angin.

Hasil-hasil lawatan dan keberkesanannya pula akan diberikan laporan kepada Mesyuarat EXCO.

Jelas sekali dua tajuk iaitu "Agensi Kerajaan Biayai Lawatan Khir ke Disneyland" dari malaysiakini.com serta "RM1.7 million spent by Khir Toyo's entourage on Disneyland trip" oleh NST jelas berniat jahat serta memburukkan Datuk Seri Dr Khir Toyo.

Berlainan dengan fakta, PNSB bukannya satu agensi kerajaan.

Tajuk NST pula menunjukkan seperti Dr Khir "berpoya-poya" ke Disneyland menggunakan duit anak syarikat kerajaan negeri sebanyak RM1.7 juta.

Realitinya rombongan untuk melihat prospek membina Taman Tema di Bagan Lalang, Sepang adalah dari satu pasukan pegawai yang besar dan bukannya membawa keluarga.

Peliknya Selcat "menyumbat" kenyataan ke dalam mulut pegawai PNSB sehingga menimbulkan kekeliruan serta perasaan tidak puas hati umum.

Kenapa tidak membuat laporan SPRM jika benar perjalanan isteri Dato' Seri Dr Khir Toyo ke Australia dibayar oleh PNSB?

No comments: