Tuesday, April 7, 2009

Selcat digunakan untuk menyerang peribadi


Amat menghairan kenapa Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) telah masuk campur ke dalam kewangan Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB).

Pada asalnya ianya hanyalah bertujuan melihat sumbangan anak syarikat kerajaan negeri kepada Badan Amal dan Kebajikan Isteri-Isteri Selangor (Balkis).

Lebih teruk bila ianya pula hanya diambil bahagian-bahagian tertentu sahaja dan bukan secara keseluruhannya.

Fitnah bahasa PNSB diarahkan membayar perjalanan anak-anak dan pembantu rumah Datuk Seri Dr Khir Toyo adalah tidak benar.

PNSB hanya membayar untuk Datuk Seri suami isteri seperti amalan biasa dalam kerajaan dan perjalanan anak-anak beliau dan sesiapa sahaja yang lain tidak layak mendapat pembiayaan wang PNSB atau wang kerajaan.

Datuk Seri juga menyatakan kesediaan beliau membayar balik jika berlaku kekhilafan.

Persoalan pertama ialah kenapa isu ini ditimbulkan? Tidak lain tidak bukan hanya untuk memburukkan imej dan reputasi Datuk Seri Dr Khir Toyo di mata rakyat sedangkan hakikat sebenarnya diputar belitkan.

Berkenaan lawatan ke Morocco dan Perancis juga adalah menyimpang dari kebenaran kerana PNST tidak membiayai perjalanan anak-anak Datuk Seri Khir Toyo dan pembantu anak beliau kerana DatuK Seri telah membayar terus kepada agensi pelancongan terbabit.

Malahan disahkan juga agensi pelancongan itu mengaku tidak melakukan sebarang tuntutan bayaran atas nama anak-anak Datuk Seri Khir Toyo dan pembantu rumah beliau.

Mungkin umum tidak mengetahui bahawa Lembaga Pengarah PNSB akan diberikan satu perjalanan ke luar negara pada setiap tahun dan gantinya mereka tidak mengambil elaun bulanan.

Pasukan teknikal dan pelaburan, Pegawai Daerah dan Yang Di Pertua Majlis juga terbabit sama untuk membolehkan lawatan itu bermakna disamping mencari idea-idea baru memajukan negeri Selangor.