Friday, April 10, 2009

Kerajaan Negeri Selangor tamakkan dana di dalam Balkis


Nampaknya Kerajaan Negeri Selangor masih belum faham tentang isu Balkis sebenarnya.

Ataupun mungkin buat-buat tak faham disebabkan sudah buta mata melihatkan RM9.9 juta yang dimiliki Balkis?

Tapi hakikatnya itu adalah wang Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Selangor (BALKIS), iaitu isteri wakil-wakil rakyat BN/UMNO.

Jadi apa hak kerajaan negeri Selangor yang sekarang diterajui oleh Pakatan Rakyat terhadap dana di dalam Balkis?

Kalau nakkan sangat wang, tubuhkanlah badan amal sendiri di bawah nama Pakatan Rakyat.

Nik Nazmi Nik Ahmad, selaku setiausaha politik Menteri Besar Selangor berkata melalui pegawai undang-undang telah menulis kepada Jabatan Insolvensi Malaysia untuk mendapatkan kepastian status dana dimiliki Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Selangor (BALKIS).

Balkis bukan merupakan pertubuhan milik kerajaan negeri dan sudah tentu kerajaan negeri Selangor tidak ada hak ke atasnya.

Balkis ditubuhkan sebagai badan amal di bawah kawalan Pendaftar Pertubuhan. Segala laporan adalah dihantar terus kepada ROS bukan kepada kerajaan negeri.

Sepertimana yang pernah diterangkan sebelum ini di dalam laman web pembangkangselangor.com, Balkis mempunyai akaun yang berasingan bagi sumbangan kepada golongan yang perlu dibantu dengan akaun khas untuk kegunaan majlis-majlis anjuran Balkis.

Balkis juga akan memohon sumbangan khusus yang akan diperincikan dengan jelas untuk tujuan penganjuran acara atau majlis yang akan diadakan.

Berkenaan dengan pembelian pakaian sukan dan pakaian batik oleh Balkis, ianya telah ditaja oleh Permodalan Nasional Selangor Berhad (PNSB) secara khas untuk Sukan Tahunan Isteri-isteri Wakil Rakyat Se-Malaysia 2007.

Lebih 500 orang peserta dan petugas menerima pakaian sukan berjumlah RM158 ribu sumbangan tajaan PNSB dan RM121 ribu untuk baju batik sempena Sukan Isteri Wakil-Wakil Rakyat Se Malaysia itu diberikan kepada semua peserta sukan dan para tetamu kehormat bagi majlis perasmian dan penutup yang dihadiri oleh DYMM Tuanku Sultan Selangor, Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, semua anggota kabinet, para Menteri Besar dan EXCO kerajaan Negeri.

Program itu juga satu program yang besar kepada Selangor yang menjadi tuan rumah dalam tempoh masa 12 tahun dan juga ianya melibatkan persatuan isteri-isteri wakil rakyat di Malaysia.

1 comment:

Anonymous said...

test