Tuesday, May 12, 2009

Adakah pilihan raya negeri wajar?


Pendapat Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo yang telah terpapar di dalam blognya tentang mengadakan sidang DUN tergempar bagi menangani krisis di negeri Perak adalah satu cadangan yang amat baik.

Ini kerana ianya lebih menekankan kepada pertikaian undang-undang daripada mengadakan pilihan raya yang mungkin mencetuskan krisis keselamatan di Perak.

Walaubagaimanapun, keputusan Mahkamah Tinggi mengekalkan Datuk Seri Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak harus dihormati.

Tiga cara yang ditentukan oleh keputusan Mahkamah itu sebagai cara seseorang Menteri Besar hilang jawatan:

i- Beliau meletak jawatan
ii- Dewan Undangan Negeri Dibubarkan
iii- Undi Tidak Percaya dalam Sidang DUN

Kaedah terbaik yang boleh dilakukan adalah menerusi Usul Undi Tidak Percaya atau Usul Undi Kepercayaan terhadap Menteri Besar apabila Nizar tidak mahu meletak jawatan dan Tuanku Sultan tidak memperkenankan pembubaran Dewan Undangan Negeri.

Semangat demokrasi yang kononnya dikatakan oleh penyokong Pakatan Rakyat telah musnah oleh Barisan Nasional di Perak musnah sebaik sahaja Nizar hilang majoriti sokongan ADUN Perak dan enggan meletak jawatan.

Oleh itu, secara peribadinya Dr Khir berpendapat Tuanku Sultan Perak bertindak betul dengan menukar Menteri Besar Perak kepada seorang yang baginda percaya mendapat sokongan majoriti Dewan Undangan Negeri untuk membubarkan DUN.

Tempoh kurang dari separuh penggal menyebabkan Tuanku Sultan enggan membubarkan DUN lagipun apakah politik akan stabil atau berkocak terus jika keadaan sama jika mana-mana parti mendapat lebihan dua atau tiga kerusi.

Dan tak payahlah nak menyalahkan Tuanku Sultan Perak atau Barisan Nasional berkenaan semangat demokrasi dalam krisis di Perak kerana semangat itu telah dimusnahkan oleh keengganan Menteri Besar yang menjadi minoriti di DUN Perak untuk melepaskan jawatan.

Jika wakil rakyat dari pakatan rakyat itu juga menghormati semangat demokrasi dan semangat undang-undang tubuh negeri, jika Tuanku tidak memperkenankan pembubaran DUN, maka Menteri Besar dan para EXCOnya harus melepaskan jawatan mereka.

No comments: