Thursday, May 21, 2009

Tindakan membalas dendam Pakatan Rakyat tidak professional


Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Selangor (JKHK) telah membuat satu tindakan yang tidak bertamadun dengan menggantung Ketua Pembangkang, YB Dato' Seri Dr. Mohamad Khir bin Toyo selama setahun dari menghadiri sidang DUN untuk dua kesalahan.

Teng Chang Kim, Pengerusi Speaker DUN Selangor, memutuskan Dr, Khir bersalah kerana KONONNYA membuat kenyataan menghina kewajaran kewujudan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) berdasarkan kenyataannya di media dan dilaman blog beliau.

Itu adalah kesalahan yang pertama yang didakwa oleh Teng.

Kesalahan kedua ialah kerana tidak menghadiri pendengaran awam yang dikendalikan oleh Selcat pada bulan Mac baru-baru ini.

Bagi setiap kesalahan itu Dr Khir digantung enam bulan.

Yang anehnya, mungkinkah ianya satu tindakan "membalas dendam" terhadap Dr. Khir kerana kenapa Ketua Pembangkang itu sahaja yang digantung sedangkan orang lain juga membuat kritikan terhadap Selcat yang mana pendengaran awam tentang penggunaan wang penajaan Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis) itu bukannya dihadiri oleh ramai pun orang awam.

Nyata sekali dengan tindakan terbaru mereka, tumpuan dan fokus mereka adalah lebih dalam mencari kesilapan dan kesalahan kerajaan terdahulu sehinggakan mengetepikan banyak lagi hal-hal rakyat dan pentadbiran yang menuntut amanah dan tanggungjawab mereka.

Nyata mereka tidak boleh bersikap professional dalam pentadbiran dan nampaknya mencari-cari jalan untuk menjatuhkan maruah kerajaan BN yang sebelum ini mentadbir Selangor.

Dalam pada itu, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo berserta empat lagi Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) iaitu Adun Dengkil, Datuk Marsom Paing; Adun Sabak, Datuk Warno Dogol; Adun Batang Kali, Isa Abu Kassim; dan Adun Hulu Bernam, Datuk Mohd Idris Abu Bakar yang turut didapati bersalah dan akan menghadapi hukuman digantung dari menghadiri sidang DUN selama enam bulan serta dilucutkan elaun dan keistimewaan mereka sebagai Adun turut dilucutkan kerana KONONNYA mengeluarkan kenyataan mengkritik, menyentuk hak dan kebebasan Selcat.

Keputusan itu ibarat tiba di dada diusungkan, tiba di perut dikempiskan.

Jelas ini adalah balas dendam terhadap apa yang pernah berlaku ke atas Teng Chang Khim yang pernah digantung tugas sebagai Adun selama 30 bulan serta dilucutkan segala elaun dan keistimewaan pada 2005 kerana membuang buku Peraturan Mesyuarat ke dalam tong sampah pada sidang DUN.

Dr Khir berserta dengan 4 orang Adun itu juga telah merujuk kepada peguam tentang tindakan speaker DUN Selangor.

No comments: