Wednesday, May 20, 2009

Tahan pemimpin Hindraf di bawah ISA


Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo selaku Ketua Pembangkang Selangor meminta agar Kementerian Dalam Negeri (KDN) menahan semula pemimpin pertubuhan haram Hindraf, P. Uthayakumar di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) oleh kerana dia terus mempermainkan undang-undang negara.

Tindakan itu sebagai langkah melindungi undang-undang dan menjaga kestabilan rakyat di negara ini.

Uthayakumar juga menunjukkan kelakuan kurang ajar dan tidak mahu mengikut undang-undang dengan mengugut mahu mengadakan protes jalanan jika kerajaan tidak menarik balik arahan yang memerlukannya membuat laporan kepada Lembaga Penasihat ISA.

Tindakan itu seperti lempar batu sembunyi tangan dan amat tidak bertanggungjawab.

Malah ianya membuktikan pemimpin pertubuhan haram itu cuba mempermainkan serta memperlekehkan pelaksanaan undang-undang di negara ini.

Beliau mengulas tindakan Uthayakumar yang merupakan bekas tahanan ISA yang masih berdegil dan mahu menganjurkan perhimpunan haram Jun ini jika kerajaan tidak menarik balik syarat mewajibkan pemimpin pertubuhan haram itu melapor kepada Lembaga Penasihat ISA.

"Saya harap KDN mengambil tindakan terhadap beliau serta mana-mana individu lain yang cuba mengambil tindakan seperti itu, dalam soal undang-undang semua pihak kena patuh tidak kira Hindraf, kerajaan dan semua rakyat."

"Saya khuatir jika tiada tindakan tegas, ia mengundang lebih banyak pihak tidak bertanggungjawab mencabuli dan tidak menghormati undang-undang.".

"Kita tidak boleh mempergunakan undang-undang untuk mencapai matlamat politik tertentu dan ia merupakan satu perkara yang perlu dihormati oleh semua pihak,".

Dalam masa yang sama, Datuk Seri Khir yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Panjang memberi peringatan kepada mana-mana individu termasuk anggota Hindraf agar tidak menjadikan undang-undang sebagai alat untuk kepentingan tertentu termasuk politik.

Uthayakumar ditahan bersama dengan dua lagi pemimpin kanan pertubuhan haram, M. Manoharan dan K. Vasantha Kumar di bawah ISA pada Disember 2007 tetapi dibebaskan 9 Mei lalu.

No comments: