Thursday, May 28, 2009

Pengharaman sepenuhnya bukan satu jawapan


"Mereka harus diajar bahawa arak tidak baik untuk kesihatan dan keburukan pengambilan berlebihan," itulah kata bekas Menteri Besar Selangor Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo.

Dialog itu yang dianjurkan oleh kerajaan negeri Selangor dihalakan bagi mendengar perkara tersebut sebelum satu garis panduan tentang penjualan alkohol dilaksanakan di negeri itu.

Beliau juga menyatakan pendidikan dan penguatkuasaan, dan bukannya pengharaman sepenuhnya adalah kunci kepada menyelesaikan masalah-masalah yang timbul akibat pengambilan alkohol secara berlebihan.

Pendidikan tentang keburukan pengambilan alkohol harus diperluaskan kepada kedua-dua remaja Islam dan bukan Islam.

Dr Mohd Khir juga menerangkan sewaktu pentadbirannya dulu, dari segi penguatkuasaan, terdapat penguatkuasaan ketat tentang penjualan alkohol kepada remaja di bawah umur dan orang Islam dan mana-mana kedai yang didapati menjual alkohol kepada orang Islam, lesen perniagaan mereka akan ditarik balik secepat mungkin.

Ini adalah isu yang amat sensitif dan tidak boleh ada pengharaman sepenuhnya kerana harus menjaga sensitiviti orang bukan Islam.

Tetapi beberapa tempat seperti Bangi di mana terdapat majoriti penduduknya adalah orang Islam, kita tak benarkan penjualan alkohol dan beer kerana tidak ada sebab kenapa sesiapa di sana ingin membeli produk-produk tersebut.

Menjawab persoalan samada kajian dilakukan untuk menentukan populasi sesuatu kawasan dan jika pengharaman penjualan alkohol diperlukan beliau menjawab ianya bergantung kepada budi-bicara penguatkuasaan tempatan.

Dr Mohd Khir juga menerangkan mereka perlu melihat kawasan mana yang terlibat di Shah Alam untuk mengelakkan sensitiviti orang bukan Islam.

Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) juga telah menghantar surat memaklumkan pengharaman penjualan minuman beralkohol dan beer pada 13 Mei kepada 7-Eleven convenience shopping Sdn Bhd di stor-stor mereka di Seksyen 1-25 Shah Alam, Bandar Baru Sungai Buluh (Seksyen U20) dan TTDI Jaya (Seksyen U2).

No comments: