Tuesday, December 4, 2007

Benarkah Kaum India Dipinggirkan?

Terdapat beberapa pandangan menarik dalam artikel sebelum ini yang boleh saya buat beberapa rumusan awal.

Seorang pengunjung menyatakan bahawa kerajaan tidak memberi bantuan yang secukupnya kepada penduduk estet dan sekolah tamil. Sungguhpun kenyataan tersebut ada kebenaran tetapi ia juga ada salah faham.

Penduduk estet merupakan pekerja kepada pihak swasta. Justeru adalah tanggungjawab pemilik estet atau ladang untuk menyediakan keadaan yang lebih baik.

Namun untuk menyatakan kerajaan tidak membantu langsung penduduk kaum India di estet adalah tidak benar. Misalnya kerajaan negeri Selangor mewujudkan Tabung pendidikan Anak-anak pekerja Ladang di Selangor. Tabung ini bertujuan memberi bantuan kepada anak-anak kaum India dari ladang dan estet melanjutkan pelajaran dalam bidang vokasional.

Malahan Dr. Mohamad Khir turut memperkenalkan Program Pembangunan Insan Berkemahiran Teknikal pada tahun lalu. Semua ini adalah program khas kerajaan negeri Selangor untuk meningkatkan taraf hidup kaum India. Pada 2006, seramai 152 belia India mengikuti kursus kemahiran dalam pelbagai bidang di INPENS International College, Pulau Indah dengan peruntukan yang disediakan kerajaan negeri sebanyak RM1 juta.

Malahan Samy Vellu sendiri mengakui Selangor di bawah pimpinan Dr. mohamad Khir merupakan negeri pertama mewujudkan program khas untuk belia India.

Aktivis Hindu yang menggambarkan Dr. Mohamad khir sebagai anti kaum India dan agama Hindu mungkin lupa bahawa di Selangor terdapat kuil hindu terbesar di Malaysia yang terletak di Batu Caves. Selangor juga merupakan negeri pertama yang memberi peruntukan kewangan kepada semua pertubuhan agama termasuk untuk agama Hindu.

Keduanya isu pendidikan. Adalah tidak adil untuk Sekolah Rendah Jenis Tamil menuntut peruntukan yang banyak sedangkan mereka hanya bertujuan untuk satu kaum sahaja. Kerajaan harus memberi tumpuan kepada sekolah kebangsaan yang merupakan sekolah utama negara. Tiada sesiapa pun yang menyekat anak-anak kaum India belajar di Sekolah Kebangsaan. Malah di sekolah kebangsaan mereka mendapat layanan yang sama sama ada dari segi pembelajaran, bantuan pelajar susah dan juga kelas tambahan.

Usaha untuk mengadakan sistem pendidikan "Separate but equal" adalah tidak wajar. Jika di Amerika Syarikat dahulu imigran dari Afrika berjuang untuk bersekolah bersama dengan kulit putih, malangnya di Malaysia kaum India berjuang untuk belajar secara berasingan.

Justeru adalah tidak munasabah kerajaan harus membantu sekolah-sekolah bercorak perkauman ini dengan peruntukan yang besar sedangkan sebahagian besar pelajar pergi ke sekolah kebangsaan.

Sekarang siapa yang perkauman? Kerajaan yang mahu menyatukan semua kaum dalam satu sekolah atau mereka yang masih mahu menegakkan sekolah berasaskan kaum walaupun sudah semakin tiada sambutan? Apakah P. Uthayakumar menghantar anaknya ke SRJKT?

Lihat pula laporan Malaysiakini.com yang memetik statistik oleh Timbalan Menteri, "the poverty rate and hardcore poverty in 2004 among Indians was at 2.9 percent, 8.3 percent among Malays and 0.6 percent among the Chinese."

Bandingkan dengan jumlah penduduk mengikut pecahan kaum. Siapakah yang lebih miskin?Justeru realiti atau imaginasi segala dakwaan Hindraf?

36 comments:

Anonymous said...

Saya tidak berhak untuk mempersoalkan akan pandangan penulis ,namun buat masa sekarang tidak ada seorang pun yang memahami akan apa yang dialami oleh kaum India terutama sekali yang beragama Hindu di Malaysia.Untuk memahaminya seorang harus menukar dirinya untuk menjadi seorang India di Malaysia.Pada masa itu mereka akan faham akan perasaan mereka.
Sebagainya contohnya cuba bayangkan ,seorang India yang dilahirkan 35tahun lepas(tahun yang sama kontrak sosial perlu dibincangkan kembali),selama ini tidak pernah menjejakkan kakinya ke India ataupun mempunyai kenalan di India.Apa yang dia tahu adalah Malaysia,tapi bila dia hendak membeli rumah dia terpaksa membayar 10% lebih dari kawan Melayu,kalau dia hendak memasuki Universiti dia terpaksa menharungi STPM yang sukar dan mesti dapat 4A juga mesti bertuah.Pada masa yang sama kawan Melayu yang dapat gred 2 dalam SPM boleh melanjutkan pelajaran ke UK.
Masih banayak yang boleh ditulis ,bagaiman orang India Malaysia didiskriminasi hanya boleh dihayati kalau sesorang itu mempunyai fikiran terbuka,jika tidak memang tiada gunanya .

equaliser said...

Selangorian,

Kamu membuat beberapa kesilapan dan anggapan yang salah.

Sekolah kebangsaan: Tempat mengagungkan budaya Arab dan Melayu. Budaya bangsa lain diperkecilkan dan diremeh-temehkan. Sebab itu India dan China lebih suka pergi ke sekolah Tamil dan Cina.

Sekolah Tamil dan Cina BUKAN sekolah perkauman. Siapa saja ynag berminat nak belajar boleh masuk dan belajar.

Sekolah sekolah MRSM dan sekolah berasrama penuh adalah sekolah perkauman - hanya terbuka untuk satu kaum! UiTM adalah universiti perkauman- satu kaum saja boleh masuk belajar!

Sekolah Tamil bukan minta banyak wang - keperluan asas - kipas, lampu, tandas, bilik darjah yang ada dinding empat belah, dsbnya.

Jangan banding Africa dengan India. Afrika takda bahasa, tulisan, agama sendiri - sama seperti Melayu. Kaum India dan Cina mempunyai semuanya sendiri.

Lagipun sistem pendidikan Amerika lebih cemerlang - jangan nak banding sistem di Malaysia - setiap kali menteri baru, nak tukar sistem.

Anonymous said...

you sound macam itu minister lah, minoriti tu tak penting, budaya ke language mereka pun tak penting, sumua patut ikut majority kan, macam tu baru betul kan

siapa yg sentiasa paparkan keistimewaan berbilang budaya kat bumi kita ni?

macam mana sekarang? nak berbilang ke tak nak?

Da Real Deal said...

Sudahlah.

Cukup dengan memberi penjelasan yang sudah tentu tidak akan di layan oleh mereka-mereka ini.

Ambil tindakan sahaja keatas mereka yang extreme. Extreme situations call for extreme measures to be taken.

Kalau kita sudah marah kerana kita tahu perkara yang di buat oleh mereka bukan sahaja menyalahi undang2, tetapi juga memudaratkan negara, AMBIL TINDAKAN SAHAJALAH! TUNGGU APA LAGI?

Anonymous said...

Hindraf Conspiracy?

Anonymous said...

hiii malaysia!
wau 1 penemuan baru dlm sejarah malaysia kawan! sy nak tanya skitlah! mengapa kaum melayu masih miskin pada hal mereka ada DEB! tolonglah jgn merepek mcm si bengong2 kat atas tue kawan! ok kawan takpe sy maafkan u dlm hal ni! skolah SK kebanyakan cikgu berbangsa apa kawan? klau u ckp semua bangsa kena bersatu dlm 1 sistem persekolahan mengapa cikgu2 bangsa lain terlalu sedikit diberi peluang! kami ada facts baru ckp bukanya ikut facts penipuan kerajaan! bukti artikal awk betul k? jgn tulis artikal kosong disebabkan kononya org nak baca! sy baca terlalu bnyk artikal baru buat perbandingan! ok takpe kawan sy maafkan u skali lagi! seperti kawan ckp dlm artikal td semua bangsa kena sokong SK mengapa diorg buat perhimpunan dan membuat prayer dlm Islam padahal ada bangsa asing disitu! apa kata semua org buat prayer masing2 di depan stage adakah org islam bole terima? pikir panjang sebelum buat artikal kawan! ni bukan emosi sy tp emosi org islam yg buatkan org lain beremosi dlm hal ni! skarang siapa betul dan siapa tak betul? skarang sy nak tgk u brani letak komen sy k tak?

Anonymous said...

lets call a spade a spade.
yes they are neglected. yes there well off ones.

but lest we forgot, and get entangled in another all out racial debate, we all need to really ask ourselves, are we all happy with the way things are being done in this country alone? is it on autopilot for the last 30 years? lets not blame our current prime minister for this problems that are slowly creeping into the public and made known to the world is due to the PM's relaxation on media freedom. i cannot imagine that happening during Tun's time.

What was structured in the past is during his time (tun). So it will be very unfair to blame all on the current PM, cause he has a whole lot of pile of shit to clean from his predecessors.

Anonymous said...

Layari laman web ini sebelum komen.
Adakah infomasi dalam laman web ini salah?
http://www.policewatchmalaysia.com/

Kaum India TIDAK minta hak kaum lain. Ia hanya minta hak sendirinya sahaja. Layan orang India sebagai warganegara Malaysia. Bukan macam anak tiri.
Hindraf tidak salahkan Kaum Melayu, ia hanya salahkan BN.
"Racism would destroy the country"

http://www.policewatchmalaysia.com/

Anonymous said...

Hindraf memang salah dalam dakwaannya...tetapi memang semua kaum mempunyai kemiskinan. Jadi, memang kaum Melayu mempunyai lebih orang miskin. Tanya kembali kepada UMNO mengapa selepas hampir 40 tahun deb, masih ada orang Melayu miskin, mana wangnya, mana salahnya. Bukan orang bukan melayu yang berniat hendak memisahkan kaum kerana inginkan pembelaan, deblah yang menyebabkan pemisahan kaum. Bayangkan jika kita bersatu tanpa deb, adakah masih wujud prasangka perkauman?

Apa yang terjadi tidak boleh diubah, tetapi jangan korbankan nasib orang Malaysian India hanya kerana orang Melayu inginkan pembelaan sedangkan kaum India bekerja siang dan malam untuk membela nasib diri. Harap kaum lain turut bekerja sama kuat.

Anonymous said...

memang tak dinafikan pihak kerajaan ada membantu kaum India di Malaysia. Itu bukanlah persoalan masa kini. Persoalannya adalah samada bantuan yang diberikan oleh kerajaan adalah saksama kepada semua warganegaranya. Bukankah ajaran Islam sendiri menyarankan agar pemerintahnya berlaku adil kepada semua warganegaranya tanpa mengira bangsa dan agama? Jika saya tidak silap, tidak ada satu mazhabpun dalam Islam yang meredho'kan pemerintahnya untuk memberi lebih kepada penganutnya sendiri dan memberi kurang kepada penganut agama lain dalam negara yang ditadbirnya. Jika orang Hindu di Malaysia adalah orang yang datang meminta perlindungan sahaja dan bukan warganegara, mungkin tidak salah kerajaan berlaku sebegitu.
Bagi saya, adalah tidak wajar pemerintah berselindung disebalik agama Islam dan berkata dia telah berlaku adil kepada semua warganegaranya apabila realitinya tidak benar. Lihat di pejabat kerajaan pun sudah cukup, berapa ramaikah orang Islam berbanding dengan orang berugama lain;apatah lagi bila melihat kepada peruntukkan sedia ada bagi mendapatkan kontrak dari pihak kerajaan yang mana mewajibkan penyertaan umatnya sendiri sebagai kondisi. Dari ajaran Islam yang manakah dibenarkan peruntukkan sebegini?
Entahlah, bagi saya dalam isu tuntutan Hindraf ini, apabila nak kata ya pun rasanya salah, kata tidak pun rasanya salah. Begitulah sensitifnya perkara ini.
Mungkin satu cara untuk mendamaikan sesuatu kaum yang merasakan ianya terpinggir (dan nyata ini bukan hanya satu perasaan bagi kaum India beragama Hindu) ialah untuk memperluaskan peluang pekerjaan dan bantuan yang sedia ada, tanpa menjejaskan sepenuhnya hak keistimewaan orang Melayu. Mungkin ada hikmah disebalik kerajaan memperluaskan bantuan dan peluang pekerjaan kepada semua warganegaranya tanpa mengira bangsa dan ugamanya. Mudah-mudahan orang Islam negara ini akan berusaha lebih gigih dalam semua bidang apabila terpaksa bersaing secara kompetitif dengan bangsa-bangsa lain dan selanjutnya menjadi insan yang lebih dihormati dan lebih mulia disisi masyarakat majmuk dan lebih penting, disisi Yang Esa; InsyaAllah. Itukan ajaran Islam yang sebenarnya? Bila kita cuma memberi yang lebih kepada diri sendiri tanpa usaha bertungkus lumus seperti bangsa-bangsa lain, adakah kita akan lebih disayangi oleh masyarakat sekeliling, apatah lagi oleh Yang Maha Esa? Entahlah, tepuk dada dan tanya selera. Maafkan saya jika apa yang dikatakan disini menyinggung perasaan mana-mana pihak, apatah lagi anak sebangsa, seagama. Wallahualam.

Anonymous said...

dear author, ur clearly biased. I can see that u have the same motive, or i say ambition with the government, to build an national education system that is unseparated. And u said that if we join this kebangsaan schools, we will get equal treatments? I want to point out that even if a chinese enters sk and smk, he or she also will get differential treatment. While other Malay students get in sekolah berasrama, sekolah sains and in for their mediocre SPM result, go to UK. Other races have to fight among themselves to get so little chance distributed by the government. Then u say that it is fair and just education system we have here? Highly unlikely.

Anonymous said...

another note.
U said that we should not separate races, but instead u use the poverty statistics to show that which race is poorest. Is that contradicting? Government should help and treat all the poor the same (2.9 of indian, 8.3 of malays, 0.6 of chinese), instead of just using NEP to help so called poor Malay (or would i say UMNO cronies?)

Anonymous said...

Correct, correct, correct, correct! Kaum India mana ada dipinggirkan?

India Lingam, satu orang atur segala hal judisiari, mana India dipinggir?

India kalu masuk gang Mamak, teror! Macam itu Zam dan lain lain yang lebih Melayu dari Melayu, India mana ada dipinggirkan?

Tapi, thambi-thambi bilang, Hindu yang dipinggirkan! Hindu, bukan India!

Anonymous said...

we have a basic right to education in our mother tongue. do not question our right!!!

Anonymous said...

hello encik,

saya memperolehi 9A dalam peperiskaan SPM - 1997- semasa saya menghadiri JPA interview - 3 orang melayu yang interview saya dari JPA beritahu saya - kamu India - bijak- tak perlu biasiswa JPA untuk melanjutkan pelajaran - buat STPM selepas itu masuk U tempatan.

tapi rakan melayu saya - yang dapat hanya 1A - itupun dalam subjek BM - dihantar ke US untuk melanjut pelajaran dalam bidang kejuruteraan.

saya bukan dengki dengan rakan saya - malahan kami masih rakan baik - tapi polisi negara ini memang mengarut.

saya memang berjaya hari ini- saya berterima kasih kepada kerajaan yang mendiskriminasi saya berasaskan kepada kaum saya - kerena selepas temuramah tersebut saya telah bernekad - biar apapun - saya tidak mahu menjadi kaum yang meminta sedekah!!!

A Voice said...

Tulisan yang baik. Syabas

Malaysian LTTE said...

Dear Selangorian,

If you dont know the facts, please dont write an article anymore. Better follow your generation elders to lepak at sawah padi.

Anonymous said...

n January 20, 1963, Indonesian Foreign Minister Subandrio announced that Indonesia would pursue a policy of Konfrontasi with Malaysia. On April 12, Indonesian volunteers—allegedly Indonesian Army personnel—began to infiltrate Sarawak and Sabah, to engage in raids and sabotage, and spread propaganda. On July 27, Sukarno declared that he was going to "crush Malaysia" (Indonesian: Ganyang Malaysia). On August 16, troops of the Brigade of Gurkhas clashed with fifty Indonesian guerillas.

While the Philippines did not engage in warfare, they did break off diplomatic relations with Malaysia.

The Federation of Malaysia was formally established on September 16, 1963. Brunei decided against joining, and Singapore separated later.

Tensions rose on both sides of the Straits of Malacca. Two days later, rioters burned the British embassy in Jakarta. Several hundred rioters ransacked the Singapore embassy in Jakarta and the homes of Singaporean diplomats. In Malaysia, Indonesian agents were captured and crowds attacked the Indonesian embassy in Kuala Lumpur.

Along the remote jungle border in Borneo, there was an ongoing border war; Indonesian troops and irregulars tried to occupy Sarawak and Sabah, with little success. On 28 September 1963, a small, successful (though strategically irrelevant) raid was conducted by the Indonesians on the village of Long Jawe, almost wiping out the entire Gurkha Rifles garrison. In early 1964, Indonesian attacks managed to render the strategic Tebedu-Serian-Kuching road unsafe for months, and additional small scale air raids were launched in the Kelabit Highlands on civilian settlements. One Indonesian raiding party en route to the small town of Song was captured by locals and handed over to the Malaysian authorities in April 1964.

In 1964, Indonesian troops began to raid areas in Peninsular Malaysia. In August, 16 armed Indonesian agents were captured in Johore. Activity by regular Indonesian Army troops over the border also increased.

The British Royal Navy deployed a number of warships, including aircraft carriers, to the area to defend Malaysia and the Royal Air Force also deployed many squadrons of aircraft. The British "commando carriers" HMS Albion and Bulwark operated their squadrons of helicopters to transport Royal Marines and supplies through the jungles, the ships themselves being floating bases. [4]

Commonwealth ground forces—18 battalions, including elements of the Brigade of Gurkhas—and three Malaysian battalions, were also committed to the conflict. The Commonwealth troops were thinly deployed and had to rely on border posts and reconnaissance by light infantry and/or the two SBS commando units of the Royal Marines. Their main mission was to prevent further Indonesian incursions into Malaysia.

On August 17, Indonesian paratroopers landed on the southwest coast of Johore and attempted to establish guerilla groups. On September 2, more paratroopers landed in Labis, Johore. On October 29, 52 soldiers landed in Pontian on the Johore-Malacca border and were captured by New Zealand Army personnel.

When the United Nations (UN) accepted Malaysia as a nonpermanent member at the Security Council, Sukarno withdrew Indonesia from the UN and attempted to form the Conference of New Emerging Forces (Conefo) as an alternative.

In January 1965, after many Malaysian requests, Australia agreed to send troops to Borneo. The Australian Army contingent included the 3rd Battalion, Royal Australian Regiment and the Australian Special Air Service (SAS) Regiment. There were 14,000 British and Commonwealth forces in Borneo by this time. According to official policy, Commonwealth troops could not follow attackers over the Indonesian border. However, units like the British SAS and the Australian SAS did so in secret (see Operation Claret). (The Australian government officially admitted these incursions in 1996.) In April 1964, the British government gave permission for troops to cross the border into Kalimantan up to 3,000 yards. In January 1965, this authorisation was extended to attacks up to 10,000 yards. There is also evidence that the British and Malaysians secretly gave aid to rebel groups in Indonesia, in the outer islands of Sumatra and Sulawesi, as way to weaken Sukarno's Confrontation campaign.

On March 10, 1965, Indonesian saboteurs carried out the MacDonald House bombing in Singapore, killing three people and injuring 33.

In mid-1965, the Indonesian government began to openly use Indonesian army forces. On June 28, they crossed the border into eastern Sebatik Island near Tawau, Sabah, and clashed with defenders.

It was later revealed that the lack of success of Indonesian raids could also be attributed by the covert consensus among the Indonesian army leaders (still receiving U.S. military funding as late as 1965) to deliberately play down the military situation in the field. The best Indonesian army battalions were not even sent to Borneo—and it is widely speculated that the Army, with U.S. and British backing, was covertly held back on Java preparing the right-wing coup of October 1, 1965 which ended the Confrontation and ousted Sukarno from power in 1966. Of special note is the fact that even during the course of Confrontation, a number of Indonesian army officers were still undergoing military training in Australia. Another factor in the defeat of Confrontation was use of intelligence. Britain had broken the Indonesian military and diplomatic ciphers and was able to intercept and decrypt communications from a Government Communications Headquarters (GCHQ) listening station in Singapore. This intelligence was used to plan individual Claret cross-border operations.

Anonymous said...

wa....orang melayu berhak cakap meraka dipinggirkan. orang bukan melayu tak boleh cakap.Jadi, siapakah yang benar benar memainkan isu perkauman ? Umno atau BN ?

Anonymous said...

persoalan "benarkah kaum india dipinggirkan?" seharus dilihat dari sudut statistik dan perbandinagan dengan kaum melayu dan china. soalan harus di tanya juga kepada melayu dan china? adakah semua melayu tidak dipinggirkan? adakah semua china tidak dipinggirkan?

Untuk pengetahuan semua, tak semua melayu bernasib baik masuk universiti, tak semua melayu bernasib baik dapat biasiswa,
malah peratusan mereka yang tidak bernasib baik adalah lebih tinggi dari orang2 china dan orang india yg sama nasibnya.

Adakah mereka tidak bersungut? Adakah mereka tidak puas hati dengan kerajaan?

Memenuhi kehendak semua rakyat adalah tidak mudah.tidak semudah menulis di sini, tambah lagi di dalam negara multiracial sebegini.

carilah di dunia...mana ada negara yang dapat memenuhi kehendak semua rakyat.

apa yang penting untuk dilihat adalah sama ada kerajaan menjalankan usaha ke arah yang lebih baik dari yang sebelumnya. maka usaha perlu disokong. Teguran kepada kerajaan adalah perlu, tapi pada masa yang sama jasa kerajaan perlu juga perlu dihargai....

kita tidak harus menjadi seorang warganegara yang tahu cari salah sahaja dan tidak mengenang budi.


biarlah kalau menulis, teguran seharusnya diimbangi dengan perhargaan.

Anonymous said...

persoalan "benarkah kaum india dipinggirkan?" seharus dilihat dari sudut statistik dan perbandinagan dengan kaum melayu dan china. soalan harus di tanya juga kepada melayu dan china? adakah semua melayu tidak dipinggirkan? adakah semua china tidak dipinggirkan?

Untuk pengetahuan semua, tak semua melayu bernasib baik masuk universiti, tak semua melayu bernasib baik dapat biasiswa,
malah peratusan mereka yang tidak bernasib baik adalah lebih tinggi dari orang2 china dan orang india yg sama nasibnya.

Adakah mereka tidak bersungut? Adakah mereka tidak puas hati dengan kerajaan?

Memenuhi kehendak semua rakyat adalah tidak mudah.tidak semudah menulis di sini, tambah lagi di dalam negara multiracial sebegini.

carilah di dunia...mana ada negara yang dapat memenuhi kehendak semua rakyat.

apa yang penting untuk dilihat adalah sama ada kerajaan menjalankan usaha ke arah yang lebih baik dari yang sebelumnya. maka usaha perlu disokong. Teguran kepada kerajaan adalah perlu, tapi pada masa yang sama jasa kerajaan perlu juga perlu dihargai....

kita tidak harus menjadi seorang warganegara yang tahu cari salah sahaja dan tidak mengenang budi.


biarlah kalau menulis, teguran seharusnya diimbangi dengan perhargaan.

Anonymous said...

zaman saya, 1992, dapat 1a mana boleh pergi studi oversea..apa lagi sekarang ni..itu mengarut betul...

pada saya, permintaan kaum lain utk persamaan hak dgn bumiputra 100%...memang terlalu sensitif. nak tahu kenapa? sbb tanah ini dulunya namanya...semenanjung tanah melayu....katalah kaum lain lebih maju dan kaya..maka....hilanglah tanah melayu..almaklumlah, org melayu ni mmg suka jual tanah...nampak duit lebih sikit hilanglah maruah diri...so kalau tak dikawal...kalau tak ada penjagaan hak org melayu/bumi ni dlm perlembagaan, maka org melayu hilang tanah nenek moyang sendiri...jadi pengemis di bumi sendiri...berbanding dgn cina, india, kamu masih ada tanah..yg di panggil negara india, negara china...besar lagi....org melayu tak ada! itulah sebabnya selagi org melayu tidak yakin atau merasakan bahawa mereka masih ketinggalan drpd byk segi dari kaum lain, maka ia menjadi isu sensitif. dan percayalah..selagi melayu agamanya islam (yg warak yer bukan pada nama jer islam )...all will be okay...

Anonymous said...

Tolong rational dan pandangan luas sikit:

Ada masa fikir apakah masalahnya? Masalahnya senang saja.

(1) Polisi kerajaan untuk membantu golongan yg miskin sepatutnya berasaskan formula yg munasabah
- Pada hari ini, formula kerajaan mengolongkan bumiputera sebagai rakyat yg miskin
- Mengapa tidak menggunakan formula yg tranparent seperti berasaskan pendapatan sekeluarga. Inilah satu-satunya formula yg paling berasas untuk menolong semua rakyat.
- Kalau ada RM100 yang terhad untuk diaggihkan kepada 100 melayu, 10 orang cina dan 5 orang india. Sekiranya 100 orang melayu itu betul betul paling miskin di kalangan mereka, dan RM100 semua tu diaggih kepada mereka. 10 orang cina dan 5 orang india itu tidak akan marah kerana mereka faham ada orang yg lebih miskin daripada mereka dan memerlukan bantuan.

(2) Cina dan india tu dah lama berada di tanah melayu dekad yg lalu, sehinggalar nenk moyang mereka dah menetap di sini.
- Apa rasanya sekira anda seperti mereka yg nenek moyang dah menetap di sini buat sekian lama, dan mereka juga lahir di negara ini, melihat rakyat indon yg bekerja di malaysia selama beberapa tahun, dan lepas itu menjadi rakyat malaysia dengan status "BUMIPUTERA"? Adil sikit dan terimalah kritik sikit.

(3) Dalam minda golongan buiputera, Cina mestilah taukeh. Semacam-macam lar apabila bayi cina dilahirkan, tuhan sudah deposit sejumlah wang yg banyak ke bank akaun mereka untuk jadi taokeh pada masa datang.
- Mengapakah tidak rela untuk melihat perjalanan yg dilalui oleh peniaga cina yg berjaya, cara dan kesusahan yg mereka hadapi sebelum mengecapi kejayaan?
- Sekiranya bumiputera juga tekun dan berusaha sebanyak seperti kaum lain yg berjaya. Sepatutnya mereka juga menerima pulangan yg setimpal dengan kaum yg lain.
- Kamu diberi joran pancing, tapi kamu tidak mahu bertekun untuk memancing. Apabila tiada ikan sebagai lauk makanan, kamu pula mengecam orang lain yg tekun memancing. Adakah ini munaabah?

Anonymous said...

I agree with the writer. I mean, I don't support 100% of what the goverment does but there are things that they do which is right.

tony fernandez and ananda krishnan are 2 indians who's really really successful.

It's all about ur will to excel and having the attitude of wanting to succeed. Most low income families are easily contended with a mediocre salary and 5 kids. If there's a will, there's a way.So if you want to live like that don't complain. Nothing falls from the sky.

Anyway, sekolah kebangsaan should offer tamil and mandarin classes as part of the standard school curriculum so we can shut down the tamil and chinese schools. With that people can get together more harmoniously.

Anonymous said...

da real deal,

yeah la you are rite, lantaklah !!

Let's kill kill kill the ektremis, starting wt you and your ektremis kind !!!

You r the man !!, the one and only da real deal !!!

may Allah wipe you & your kind from the face of the earth !!
May Allah gives me the strength to keep watch over your kind, may Allah gives me the strength to strike your kind down !!
""""Allahu Akbar"""
Insyallah !!

Salaam

Anonymous said...

I would like to know the writer.I do not see him with much of a good conscience. Wonder how much is he paid a month by UMNO?

Anonymous said...

Saya pun dapat 10A untuk SPM. Tapi mixture of A1s and A2s. Guess what? I got scholarship!! to local private uni. Not from government even tho I applied for JPA.

My malay frens.. 4-5As.. all in New Zealand, US, Australia doing medicine, engineering etc.

My family also not rich. SO wat! Study so hard for wat?

When we work overseas, government make noise because we traitor and want to kick us out etc... but we want to try our luck overseas because the rights of the minorities are protected in US, Australia etc (all developed nations with civilised ppl).

Only the rights of the majority in Msia is not just being protected.. it has been politicalized and used as a weapon against the minority.

All the best Malaysia. Only the rich and politician malays will get rich. The rest just hope that bread crumbs will reach them in time.

GOod job..

Anonymous said...

apala kaum India ni, nak hak sama rata senang jer. peluk Islam kahwin dengan lelaki atau perempuan melayu Islam, sure anak korang jadi bumiputra dan boleh masuk Umno dan layak untuk bertanding presiden Umno dan jadi PM.

Tak kisah la bangsa apa pun, Malaysia adalah sebuah negara Islam, so pemerintah MUST muslim.

Kesultanana Melaka pun walau pun kamu claim berasal dari bangsa Hindu, tapi dia peluk Islam dan akhirnya menjadi bangsa Melayu. Memang bangsa Melayu asal keturunannya bercampur daripada berbilang bangsa, kami bukan bangsa majoriti dunia, tapi ini ialah Malaysia negara yang lama ditadbirkan oleh bangsa Melayu. Kesetiaan kami tetap di Malaysia, bukannya seperti kaum India atau Cina yang tetap akan balik ke negara asal mereka jika berkemampuan. (ramai rakan saya bangsa India dan Cina yang almost every year balik negara asal mereka untuk jumpa saudara mara).

Anonymous said...

Ooiii orang India.. boleh balik India lah.
Lu ingat lu tu siapa.. ma cibai...pundek..
Lu balik india temapat asal lu

Anonymous said...

strawberry shortcake said...

"...Anyway, sekolah kebangsaan should offer tamil and mandarin classes as part of the standard school curriculum so we can shut down the tamil and chinese schools. With that people can get together more harmoniously.

December 5, 2007 11:35 AM"

Hey, you forgot to mention the sekolah agama.

truthmind said...

Hindraf ni sebenarnya dah melampau. Bukan kehendak kita bawa masuk diaorang dari India pada zaman dahulu. Jadi kenapa nak blame kerajaan Melayu. Yang bumi tetap bumi, dan India tetap India. Tak kan nak jadi mat salleh pulak.

Jika pemimpin India sendiri yang menindas bangsa sendiri, apa bangsa lain boleh buat. Tidak ada dalam kamus India terpinggir. Pemimpin dia yang sorang tu, dah terlampau lama sangat dok kat atas, jadi nasib bangsa sendiri dia dah tak ambil peduli.

Fikir-fikirkanlah..

Anonymous said...

Mari kita lihat siapa yang sebenarnya dipinggirkan:

1) Out of all the 5 major banks in Malaysia, only one bank is own by multi-racial, the rest are controlled by
Malays.

(2) 99% of Petronas (the only one petroleum company) directors are Malays, and the former Prime Minister work as
Consultant in Petronas.

(3) 3% of Petronas employees are Chinese.

(4) 99% of 2000 Petronas gasoline stations are owned by Malays.

(5) 100% all contractors working under Petronas projects must be 'bumi's status' (Malay).

(6) 0% of non-Malays staffs are legally required in Malay's companies. But there must be 30% Malays staffs in Chinese
companies and shareholder. Which this mean non-Malays own company needs to give their property to Malays. And
non-Malays citizen can't really own their business.

(7) 5% of all new intake for government police, nurses, army, is non-Malays.

(8) 2% is the present Chinese staff in Royal Malaysian Air Force (RMAF), drop from 40% in 1960.

(9) 2% is the percentage of non-Malays government servants in Putrajaya ( Malaysia main government office). But Malays
make up 98%.

(10) 7% is the percentage of Chinese government servants in the whole government (in 2004), drop from 30% in 1960.
Only 2 position for non-Malays in political status.

(11) 95% of government contracts are given to Malays; even it is an open tender. Non-Malays contractors tender the
lower price and use better materials can't get the contract that government given.

(12) 100% all business licenses are controlled by Malay government e.g. Taxi permits, Approved permits, etc. and all
the license are given to government officer families.

(13) 80% of the Chinese rice millers in Kedah (north of peninsular Malaysia had to be sold to Malay and controlled by
Bernas (Government Org.) since 1980s. Otherwise, life is make difficult for Chinese rice millers.

(14) 100 big companies set up, owned and managed by Chinese Malaysians were taken over by government, and later
managed by Malays since 1970's e.g. UTC, UMBC, MISC, etc. This company now is the sole company.

(15) At least 10 Chinese owned bus companies (throughout Malaysia,throughout 40 years) had to be sold to MARA or other
Malay transport companies due to rejection by Malay authority to Chinese application for bus routes and rejection for
their application for new buses.

(16) 2 Chinese taxi drivers were barred from driving in Johor (South of Peninsular Malaysia ) Larkin bus station.
There are about 30 taxi drivers and 3 are Chinese in October 2004. Spoiling taxi club properties was the reason given.


(17) 0 non-Malays are allowed to get shop lots in the new Muar (city in south peninsular Malaysia ) bus station
(November 2004).

(18) 8000 billions ringgit is the total amount the government channeled to Malays pockets through ASB, ASN, MARA,
privatization of government agencies like Tabung Haji etc, through NEP over 34 years periods.

(19) 48 Chinese primary schools closed down since 1968 テ「ツ?' 2000

(20) 144 Tamil primary schools closed down since 1968 - 2000

(21) 2637 Malay primary schools built since 1968 - 2000

(22) 2.5% is government budget for Chinese primary schools. Tamil schools got only 1%, Malay schools got 96.5%

(23) While a Chinese parent with RM1000 salary (monthly) cannot get school-text-book-loan, and a Malay parent with
RM2000 salary is eligible.

(24) 10 all public universities vice chancellors are Malays. And politics in universities are held by Malays. If
non-Malays want to form a politics parties, there is no way to get approved.

(25) 5% - the government universities lecturers of non-Malay origins had been reduced from about 70% in 1965 to only
5% in 2004 with the reason Malaysia Education Ministry give full support for Malays only.

(26) Only 5% is given to non-Malays for government scholarships over 40 years.

(27) 0 Chinese or Indians were sent to Japan and Korea under 'Look East Policy'.

(28) 128 STPM (High Study / A Level) Chinese top students could not get into the course that they aspired i.e.
Medicine and doctors (in 2004). Malays with not qualify result can get into the course.

(29) 10% place for non-bumi students for MARA science schools beginning from year 2003, but only 7% are filled. Before
that it was 100% Malays.

(30) 50 cases whereby Chinese and Indian Malaysians, are beaten up in the National Service program since 2003.

(31) 25% is Malaysian Chinese population in 2004, drop from 45% since 1957 because government are not support
non-Malays like government support Malays.

(32) 7% is the present Malaysian Indians population (2004), a drop from 12% since 1957.

(33) 2 millions Chinese Malaysians had emigrated to overseas since 40 years ago due to unfair politics.

(34) 0.5 million Indians Malaysians had emigrated to overseas.

(35) 3 millions Indonesians had migrated into Malaysia and became malaysian citizens with bumi's status.

(36) 600000 are the Chinese and Indians Malaysians with 'red I/C' (a temporary identity card) and were rejected
repeatedly when applying for citizenship for 40 years. Perhaps 60% of them had already passed away due to old age.
This shows racism of how easily Indonesians got their citizenships compare with the Chinese and Indians

(37) 5% - 15% discount for a Malay to buy a house, regardless whether the Malay is rich or poor

(38) 2% is what Chinese new villages get compare with 98% of what Malays villages got for rural development budget..

(39) 50 road names (at least) had been change from Chinese names to other names.

(40) 1 Dewan Gan Boon Leong (in Malacca) was altered to other name ( e.g.Dewan Serbaguna or sort) when it was being
officially used for a few days. Government tries to shun Chinese names. This racism happened in around year 2000 or
sort.

(41) 0 temples/churches were built for each housing estate. But every housing estate MUST got at least one
mosque/surau built.

(42) 3000 mosques/surau were built in all housing estates throughout Malaysia since 1970 with full government support.
No temples, no churches are built in housing estates that supported by government.

(43) 1 Catholic Church in Shah Alam took 20 years to apply to be constructed. But told by Malay authority that it must
look like a factory and can't look like a church. Still not yet approved since 2004.

(44) 1 publishing of Bible in Iban language banned (in 2002)

(45) 0 of the government TV stations (RTM1, RTM2, and TV3) have directors of non-Malays origin.

(46) 30 government produced TV dramas and films always showed that the bad guys had Chinese face, and the good guys
had Malay face. You can check it out since 1970s. Recent years, this tendency becomes less.

(47) 10 times, at least, Malays (especially Umno) had threatened to massacre the Chinese Malaysians using May 13 since
1969.

(48) 20 constituencies won by DAP would not get funds from the government to develop. Or these Chinese majority
constituencies would be the last to be developed

(49) 100 constituencies (parliaments and states) had been racist re-delineated so Chinese voters were diluted that
Chinese candidates, particularly DAP candidates lost in election since 1970s

(50) Only 3 out of 12 human rights items are ratified by Malaysia government since 1960

(51) 0 elimination of, all forms of racial discrimination (UN Human Rights)is not ratified by Malaysia government
since 1960s

(52) 20 reported cases whereby Malay ambulance attendance treated Chinese patients inhumanely, and Malay government
hospital staffs purposely delay attending to Chinese patients in 2003. Unreported cases may be 200

(53) 50 cases each year whereby Chinese, especially Chinese youths being beaten up by Malay youths in public places.
We may check at police reports provided the police took the report, otherwise there will be no record

(54) 20 cases every year whereby Chinese drivers who accidentally knocked down Malays were seriously assaulted or
killed by Malays

(55) 12% is what ASB/ASN (Malays Own banks) got per annum while banks fixed deposit is only about 3.5% per annum.

Anonymous said...

The BN must be fair to Indians in this country. The government has so many programms to Malays to uplift their life. But nothing concrite and established programms for poor Indians; only adhoc programms for Indians. Every Indian family was affected in one way or another due to BN's bias policy.Mere political propaganda won't help the Indians.They need well plan actions b the government in terms of employment opportunity in government sector, government scholarships, tertiary education, improvement of deplorable conditions of Tamil schools, owenership of decent housing, business opportunities, etc.

selangorian said...

SJ,

50 fakta yang dibentangkan semua merupakan maklumat yang tidak benar dan palsu. Inilah bentuk perjuangan songsang Hindraf dan pelampau kaum. Mereka menwujudkan apa sahaja maklumat palsu bagi menimbulkan sentimen perkauman.

Anonymous said...

saudara selangorian,

Salaam, kalau betul-betul nak hentikan konfliks yg mungkin menimbulkan sentiman perkauman tolonglah ;

a.) Tamatkan polisi-polisi yg berunsur perkauman & ugama.

b.) Tamatkan caci-maki yg menyuruh kaum non-bumi keluar dari Negara ini yg juga merupakan negara meraka

c.) Tamatkan perasaan hasad dengki kpd kaum non-bumi/non-muslim

d.) Tamatkan pemecahan para penduduk mengikut kaum & ugama, starting dengan Mykad

Kalau korang dapat memenuhi syarat di atas , negara ini akan menjadi lebih aman & makmur.

Insyallah !!

Salam

Anonymous said...

Isu ini memang sensitif. Saya dapat bayangkan kalau saya kaum india/cina atau bangsa lain yg bukan bumiputra. saya tahu dan faham sebagaimana peribahasa melayu, berat mata memandang, berat lagi bahu memikulnya.isu ini menjadi sensitif kerana hati-hati kita penuh dengan perasaan prasangka, dan saling tidak percaya. susah hendak mendidik manusia, apalagi yg pelbagai bangsa dan agama.

saya sendiri, berprasangka buruk krn khuatir byk benda x dibenarkan kalau bangsa lain jadi ketua/majikan...contoh, ada kawan saya yg bekerja dgn non bumi (majikan) tak dibenarkan puasa/ solat kerana nanti rugi syarikat. saya juga dengar cerita di singapore, azan di sana tak boleh dilaungkan guna pembesar suara. saya membayangkan kalau hak bumiputra tak dijaga, hak saya beragama dipinggirkan dan dinafikan. dan saya merasakan ia tidak adil kerana menafikan perbuatan yg lazim dilakukan di negara ini..sejak dtgnya agama islam ke sini.....

tp percayalah saya memahami perasaan non bumi yg lahir disini, yg tidak pernah menjejak kaki ke negara china atau india, yg tidak pernah kenal pun negara tersebut kecuali malaysia. ini negara mereka juga.

masalah timbul bila tiada respect each other dan hati penuh prasangka.

personally, saya mengharapkan bangasa malaysia bersatu, tiada cina kiblatnya china ataupun india kiblatnya india, tetapi kita semua setia dgn malaysia...dan sayamengaharpkan peluang diberikan sama rata kepada semua dan kita semua saling membantu...alah...mcm slogan2 hari merdeka tulah...
anyway, ada tak negara lain dlm dunia ni yg mempunyai sejarah yg sama dengan negara kita? namakan. kalau ada, munkin blh dijadikn panduan utk mewujudkan bangsa malaysia....