Monday, December 3, 2007

Hindraf Berbohong dan Buta Sejarah

Perjuangan berasaskan pembohongan dan cerita mengarut tidak akan berjaya. Demikianlah perjuangan Perstuan haram penganut agama hindu (HINDRAF).

Dalam memorandum mereka mereka membuat pelbagai pembohongan dan kesalahan fakta bagi tujuan memburuk-burukkan UMNO. Lihat mykmu

Kemudiannya dalam Malaysikini hari ini, P. Uthayakumar juga membuat tuduhan tidak berasas kononnya UMNO dan special branch bertanggungjawab merosakkan tayar keretanya. Di mana bukti?

Pada minggu lalu juga, seorang penggerak Hindraf menulis surat pembaca kepada Malaysiakini bertajuk Surat Terbuka Kepada Perdana Menteri yang penuh dengan kesalahan fakta dan penipuan sejarah.

Pertamanya dengan mengatakan Polis melakukan dasar apartheid kerana hanya memberi fokus kepada orang India dalam sekatan jalan raya menjelang perhimpunan haram Hindraf. Ini bukan dasar apartheid. Sebaliknya ia merupakan strategi keselamatan kerana ia merupakan perhimpunan haram kaum India. Apakah logiknya untuk polis memeriksa kereta milik orang melayu atau Cina kerana bukan mereka yang akan mengadakan demontrasi haram.

Keduanya, dengan mendakwa British membebaskan tanah ini tetapi tidak kaum india adalah satu lagi kesalahan fakta yang jelas. Hindraf perlu menyebut bahawa British membebaskan Tanah Melayu. Ini sekaligus akan menunjukkan milik siapa sebenarnya tanah ini.

Dengan mendakwa British tidak membebaskan kaum India juga merupakan satu tuduhan yang tidak tepat. British ketika itu memberi pilihan sama ada kaum India mahu pulang ke negara mereka atau mahu tinggal di Tanah Melayu. Itu pilihan generasi lalu.

Kita bukan ingin bersifat prejudis atau perkauman. Cuma sekadar menyatakan fakta yang cuba dikelirukan oleh Hindraf.

Justeru adalah tidak benar mendakwa secara tersirat bahawa kaum India di Tanah Melayu dipaksa menerima kepimpinan Melayu.

Mereka juga mendakwa selama 50 tahun tertindas dan dipencilkan oleh UMNO. Jika benar demikian apakah akan muncul orang seperti Datuk Seri Samy Vellu, Tan Sri Ananda Krishna, Datuk Nalla Karupan, S Sothinathan, P. Uthayakumar, Uthayasankar SB (penulis prolifik kaum India), adanya siaran radio Tamil, sekolah kebangsaan jenis Tamil. Malahan puluhan ribu kaum india berjaya menjadi doktor, jurutera, peguam, guru, pentadbir awam dan memenuhi pelbagai bidang profesional lain. Apakah ini menunjukkan diskriminasi dan perhambaan?

Selain itu terdapat juga dakwaan jahat dalam surat tersebut yang berbunyi, "Kami telah menjangkaui empat generasi di sini. Sekiranya, rakyat boleh menerima anak warga Indonesia sebagai menteri besar mereka, kami yakin rakyat negara ini sudah bersedia untuk berkongsi bersama hak mereka dengan kami. Kami tidak ingin merampas hak mereka tetapi pada masa yang sama kami tidak akan berganjak untuk melepaskan hak kami."

Ayat tersebut nyata cuba memberi gambaran Menteri Besar Selangor, Dr. Mohamad Khir bin Toyo sebagai anak warganegara Indonesia. Memang diakui susur galur Dr. Mohamad Khir mempunyai sejarah hubungan kekeluargaan dari Indonesia. Demikian juga susur galur separuh orang Melayu negara ini. Malahan Perdana Menteri pertyama Malaysi, Tunku Abdul Rahman mempunyai susur galur Melayu Pattani (Siam).

Untuk rekod, allahyarham ayah Dr. Khir datang ke Tanah melayu sebelum perang jepun lagi manakala keluarga ibu beliau semenangnya penduduk peribumi Selangor sejak berkurun lamanya.

Untuk pengetahuan pemimpin Hindraf yang buta sejarah Malaysia, pada masa dahulu Tanah Melayu (semenanjung Malaysia) dan kepulauan Melayu (Indonesia) berada dalam satu gugusan dan sering bertukar pentadbiran antara kesultanan dari kepulauan mahu pun dari Tanah Melayu.

Dengan kata lain tiada istilah pendatang antara orang Melayu di Tanah Melayu dengan orang Melayu di Indonesia sehinggalah Indonesia dan Tanah Melayu merdeka secara berasingan. - baru terpisah secara jelas antara Indonesia dan Malaysia atas kehendak penduduk kedua-dua kawasan bukannya, oleh perjanjian Inggeris-Belanda 1824.

Malahan pada zaman Jepun juga wujud gerakan memerdekakan seluruh kepulauan Melayu dibawah satu pentadbiran yang dikenali sebagai Gerakan Indonesia Raya.

Justeru apabila cuba menyindir Dr. Mohamad Khir sebagai anak warga Indonesia yang diberi peluang menjadi Menteri Besar ia cuba memberi gambaran yang negatif kononnya kerajaan lebih mengutamakan rakyat negara lain berbanding rakyat negara ini.

Inilah masalah keseluruhan Hindraf. Mereka buta sejarah kerana memencilkan diri dari sistem persekolahan kebangsaan. Malahan setelah 4 genarasi di Malaysia, mereka masih tidak boleh berbahasa Malaysia dengan baik, apatah lagi mahu mengenali sejarah dan budaya Malaysia dan Tanah Melayu.

60 comments:

Anonymous said...

Stop showcasing a few non-bumi prominents and the pathetic and meagre benefits received by the minorities to conceal the facts that non-bumi ethic groups are being marginalized in this country.

Have u not shame?!

Anonymous said...

Saye ade 3 soalan.....

Boleh Encik bagitau I, sebelum kedatangan Islam ke rantau ini, orang Melayu beragama ape? Adakah dia org beragama/tidak beragama?

Soalan Kedua, Kalau org Asli adalah Org Asli di Semenanjung, apakah status Orang Melayu.

Dari manekah asal perkataan " Bumiputera"?

Sori la, saya tidak tau pasal sejarah sangat, Prof Khoo Kay Khim & Ranjit Singh Malhi pun takut nak jawab

Anonymous said...

melayu lebih buta sejarah tak mau mengakui hampir seluruh kebudayaannya berasaskan kebudayaan hindu/india dan kini inging dibersihkan dengan meniru kebudayan arab.

tak tau malu. diri sendiri pun di gelar BUMIPUTERA, satu gelaran 100%bahasa Sanskrit. malah perkataan "bahasa' itu pun adalah sanskrit.

kamu semua ingat begitu pandai. suba pikir sikit apa pendapat orang lain bila kamu cuba jadi "tuan"baru sedangkan bahasa sendiri pun di ciplak dari kaum India????

bapa bahasa kamu ialah Munshi Abdullah - SEORANG TAMIL dari India!!! ini kamu tau tak? ini bukan bohong. tapi buku sejarah disekolah tak pernah mengajar ini.

selalu kamu semua bercakap seolah olah kamu je yang pandai sedangkan seluruh kebudayaan kamu adalah kebudayan ciplak dari India, Arab atau Cina!

sarapan pagi setiap hari? ROTI Paratha? haa.. itu namanya dari mana?

sapa kamu? bumiputera? oh... itu namanya dari mana?

apa nama bandar kamu? Putrajaya? itu namanya dari mana?

apa nama kereta nasional? Wira? itu perkatan dari mana?

apa nama kaum kamu? Melayu? itu kamu tau tak perkataan Tamil yang bermaksud negeri orang gunung/orang bukit???

apa satu satunya kesan perniggalan zaman lama di malaysia? Candi lembah Bujang? itu apa tu? KUIL HINDU la bro, kuil hindu...

semuanya dari INDIA bro, dari INDIA jadi ada tak terpikir pa sebenarnya org India fikir pasal kamu semua? BODOH SOMBONG!!!

Ada satu kala pengarah DBP kamu mau membersihkan bahasa Melayu dari perkataan asing, lalu saya berbincang dengan kawan dari india dan berkata bahawa kalau itu dibuat, hanya perkataan bdoh saja akan tinggal dalam kamus dewan bahasa. tau tak apa jawapan kawan saya dari India. Dia tertawa berdekak dekah dan berkata bahawa perkataan "booh" tu pun dari bahasa India jugak. ALAMAK!

Conclusion. kamulah yang buta sejarah. utk kamau sejarah hanya 500 tahun. Untuk org India sejarah ialah 5000 tahun! sapa buta bro?

pi nangis kat korner.

Anonymous said...

apalah pula but sejarah, tolong saudara rujuk pada dokumen Reid Commission dulu sebelum memberi hujah yang tidak munasabah, sekarang soalny ialah robohan kuil-kuil haram di Malaysia, bukan mereka nak saman Britian, itu mustahil tapi adalah satu ``clever attempt'' untuk salurkan aniyaan setengah pihak.
Ini dibuat selepas seluruh saluran ditutup, lagipun saudara, professional India bukan di Malaysia, tetapi juga di Singapura, Fiji, Mauritius, Kanada, Trindad&Tobago, Suriname dan UK,Mereka gunakkan dana mereka sendiri untul belajar bukan harap dengan biasiswa daripada kerajaan dan peluang-peluang perkerjaan, pinjaman, diskaun dari pihak pemerintah. Jika nak tengok sejarah, siapakah atau elemn apakah yang merajui empayar Majapahit, Srivijaya, Chola, Pan-Pan, Langkasuka. Janganlah cakap tanpa logik, His..His his

Anonymous said...

Hai..macamana lah blog pengampu taik ni dapat linking kat M2day. sheeeh!!

Anonymous said...

You wear an Indian shoe and see what happenes. Your beloved dead body is not snatched away. You are not asked to raise your child who was underaged and converted to be raised as muslim (when the mothers is not), left behind in all areas of development eventhough the DEB says 'tanpa mengira bangsa',no. Place of worship torn down without respect, kids killed and injured in custody...the list can go on.

Awak masih ketinggalan zaman. Ramai boleh berbahasa Melayu dan boleh bertutur lebih tatabahasa yang lebih baik dari awak orang Melayu sendiri. Saya pernah alami sendiri bila saya bercakap dalam telefon guru sebuah sekolah -bukan main baik....bila saya bertemu muka..hai terkejut dia. U ke yang cakap tadi katanya? Untuk penegtahuan u saya dari sekolah Tamil!

Cuba beri peluang kepada anak yang tertindas tu. U ada sekolah asrama penuh mereka ada apa. Itu pun awak tak boleh berbahasa inggeris dengan baik.
Jangan nak pandingkan anak emas dengan anak ....

Awak baca sejarah..

Anonymous said...

isk isk yer laa kaum india ni dah laa buta sejarah bodo sombong lak tu tak sedar diri ape lak nak jadi

Anonymous said...

berasas juga.

arifabdull said...

anda sebagai penyokong kerajaan cuma perlu jawab satu saja soalan nih... kalau tak memang patut mereka mempercayai memang berlaku 'mini genocide'.

Kenapa tidak ada siasatan dan tindakan lanjut terhadap sesiapa yang bertanggungjawab dalam kes Kampung Medan?

ini bukan pembohongan sejarah.

jawab, jangan tak jawab!

Anonymous said...

india memang suka cakap belit...

Anonymous said...

Hey....bodoh. The fucking fact is, Malaysian Indian are been marginalised in malaysia. Faham tak...!!!!! Nak tunujuk pandai dengan fakta ke..bodoh...

kamarulzaman ahmad said...

Puak ini memang komplikated,

Kalau ya pun mereka mengeleng, kalau tidak pun mereka mengeleng

Anonymous said...

bukankah kaum melayu berasal dari yunan selatan cina.
jadi bolehkan kaum cina bumiputra juga

selangorian said...

amir,

1. hakikat sejarah menunjukkan orang melayu yang tinggal di tanah ini sejak wujudnya asal usul manusia di semenanjung ini.

Memang benar manusia Melayu berevolusi dari animisme, hinduisme kepada Islam. Apakah ini menjadikan mereka orang India?

2. Orang Asli dengan orang melayu asalnya dikalsifikasikan oleh pengkaji antropoglogi sebagai orang darat dan orang laut. Orang asli yang masih kekal hari ini ialah orang darat yang banyak tinggal di dalam hutan. Manakala orang asli laut yang tinggal di pinggir laut, pelabuhan dan sungai berevolusi menjadi melayu seperyi yang ada hari ini.

Kedua-dua mereka sudah diiktiraf oleh sejarawan, penjajah dan pengkaji antropolgi sebagai penduduk asal tanah melayu ini.

Anonymous said...

Sorry lah bang, jangan pula nak label kaum lain sebagai belit,etc etc.
Jika kita nak label pun boleh. ``perogol anak sendiri'', `mudah lupa'', ``angkuh'' dan sebagainya.
Saya tak minat kutuk bangsa lain kerana semua ada kelebihan dan kelemahanya, tapi sila faham Kuil Kuil yang lebih 150tahun dikategorikan sebagai haram walaupun dibina sebelum zaman merdeka dan dengan titik peluh penduduk zaman itu, dirobohkan,Tolonglah jangan sampai tak rasional, apakah perasaan saudara bila masjid di selatan Thai dibom, masjid di Indonesia runtuh kerana gempabumi, "penganiaan" penduduk Muslim di selatan Filipina. sekarang pihak kuasa telah gunakan kekerasan bila nak roboh tempat ibadat kaum lain tanpa budi-bicara, apa perasaan kita, kita bukan nak salahkan orang Melayu, memang saya hormat orang Melayu mereka baik, tapi yang telah memangkit kemarahan kaum India adalah cara pihak Kerajaan melayan kita.Suadara, umur saya dah capai 50tahun tapi bila saya berurusan di pejabat Kerajaan adakalah pedihnya hati saya, bila setengah pegawai memanggil saya ``Hey ana mari sini'' dan ini dalam satu kejadian saya telah dimaki dengan kesat dan perkataan ``racist'' oleh pegawai bila saya tersilap isikan borang, saya rasa sedih dan malu bila orang lain memandang ke arah saya.
Saudara saya ingin meluahkan isi hati saya dengan ikhlas, kebanyakan kaum India hormat dan segan kepada kaum Melayu, saudara bolehlah tanya orang tua anda bagaimana perhubungan kaum India dan Melayu satu ketika dulu, memang kita tidak banyak parsangka, di zaman kanak-kanak saya, saya diasuh oleh keluarga Melayu ynag berhijrah dari Sumetra pada tahun 1961, ayah saya seorang peon di pejabat tanah bantu mereka untuk mendapat status penduduk tetap.
Waktu itu saya dibawa jalan jalan(makan angin) olek Kak Long and Kak Ngah,
Pada Tahun 1977, Kak Long dirikan rumahtangga dan anak sulungny dilahirkan,
Keluarga saya pun rasa gembira dan saya (pada waktu itu belajar disekolah) yang selalu jaga bayi itu yang nama timangnya ``adik'.
Tahun lalu, saya pergi cari ``bayi'' selepas beritahu bahwa dia sekarang sudah berumah tangga dan tinggal di Selayang.
Suadara, kesilapan saya ialah untuk pergi mencari dia dan saya tidak tahu bahwa ``adik'' sekarang adalah pegawai di DBKL.
Saya rasa gembira bila jumpa dia, tapi balasan yang saya terima, walaupun asay jelasakan pada dia. ``Awak siapa, estate marikah, mabuk ke, mana ada, saya kenal awak,''
Saya sebut nama ibunya, tapi ini respon dia: ``Ya memang itu nama mama, awak nak duitkah? untuk pergi minum todi, pergi dari sini,''
Usia saya mungkin sudah lanjut dan pakaian ``simple'' tapi saya pun ada maruah dan berpendidikan.
Inilah jadi sekarang bila sudah ada pangkat dan wang, janganlah lupa orang yang kurang walau apa bangsanya.

Anonymous said...

Abdullah bin Abdul Kadir (1796–1854), also known as Munshi Abdullah is a MAMAK http://en.wikipedia.org/wiki/Abdullah_bin_Abdul_Kadir

Melayu = From Tamil Word-read Below

http://en.wikipedia.org/wiki/Tamil_place_names_in_Malaysia

For Nearly 1,100 years Malay-Ur or Tanah Melayu was under Hindu/Buddist rule. At that time malay people were not even wearing anything.. You people were just like the orang asli at that time.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lembah_Bujang

http://www.sabrizain.org/malaya/early2.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Chola

http://en.wikipedia.org/wiki/Chandrabhanu

Lianwee said...

Sebenarnya kerajaan-kerajaan yang paling awal di sejarah semenanjung Melayu adalah kerajaan yang beragama Hindu dan Buddha; menurut cara pemikiran Selangorian, tanah ini kepunyaan orang beragama Hindu juga. Di samping itu, konsep Melayu yang mengandungi semua kaum di Nusantara itu adalah konsep yang muncul sejak awal abad ke-20an. Sebelum itu, orang Jawa tidak akan menganggap sendiri orang Melayu.

Pada zaman ini, kaum dan agama tidak sepatutnya menjadi kriteria untuk menentu sesiapa mempunyai mana-mana tanah/negara/warganegara. Kerana kita semua tahu, di dunia ini, tidak ada sesiapapun adalah "jati". Semua orang bercampur darah . Kesengsaraan di tanah Palestin berlaku kerana ada segolongan orang menganggap tanah itu kepunyaan mereka kerana nenek-moyang mereka pernah menetap di sana......Jangan diulangi tragedi ini di Tanah Malaysia ini.

Anonymous said...

Actually u should understand that everyone in this land should be treated equal in everyway . No matter if you are an Indian , Chinese or Malay. We are all going to be alive more or less up to 100 years , so enjoy life and stay healthy.

Malay believe in zakat and we Hindus/ Buddhist / Christians believe in donation.
If we believe is helping the poor then there should not be any discrimination against the poor no matter if they are Malay , Indian or Chinese . The government should help them out so that they can stay in a better house , seek better education , loans for business and etc.

Today if there are Indian gangsters , Indian robbers and etc its because of the government. You may ask why, well lets say if a guy from the rural estate moves out from his estate environment to town and lets say if he don’t have a proper certificates to get at list a City council job what will he do for food and place to stay. What if he have family to take care of ?. You may ask then why move out from estate , well as we can all see now there are no more oil palm or rubber estates anyone and this poor people have been staying in the estate since birth and now due to development their estates are now sold to developers, so this makes their home illegal squatters (even though their generation have been staying for 100’s of years). If they were Malay the government will give them Millions of $ to move out or government would have given them a big peace of land. http://en.wikipedia.org/wiki/FELDA

What if they also provide the same for Indians or other races . What if good educations were given to those Indians in estate . What if proper business loans were given to help them out. What if their houses and temples (which are more then 100 years old) in estates are preserved . I am not only saying for Indians but for others too..

If the mentioned above were all provided to the poor non-bumis, I am sure you would have seen more Anantha Krishna(Maxis) and Tan Sri Lim Goh Tong (Genting) today.

And if there were Chinese, Indians and other in government service, Malaysia would have been better or equal as Singapore now. But unfortunately for now 92% government jobs are controlled by Bumiputras.

So you think for your self who to blame.

Anonymous said...

kamu ditakdirkan menjadi golongan kasta sudra(buruh)..agama hindu beriman dengan sistem kasta seperti apartheid..

orang india berasal dari mana ?? afrika ?? hasil penghijrahan dari benua hitam ...kerana mempunyai warna kulit yang hampir samaa ??

Anonymous said...

asal keturunan kita semua dari Adam dan Hawa... kesimpulan dia kita semua ni saudara..

Anonymous said...

Saudara Amir,

The difference between orang asli and the Malays is that the Malays formed many effective governments in many parts of the peninsular through out history. The Malacca Sultanate for example was duly recognised by the Emperor of China.

Anonymous said...

i got A1 for sejarah dulu.

Anonymous said...

UMNO dan Melayu bohong sekian lama, adakah orang akan peduli kalau benar Hindraf bohong?

'You reap what you sow'. As they say, Karma...

Anonymous said...

amir,

ko la yg buta sejarah. Kaum India harus bersyukur dapat hidup aman di Malaysia. Kalau dah tak suka duduk di Malaysia, balik je la pergi India (Tamil Nadu). Jgn cuba putar belit fakta sejarah. Sedarilah, Malaysia adalah Tanah Melayu bukannya India & Sri Lanka.

Anonymous said...

Sejarah Malaysia senang saja di Bumiputerakan .
Bapa Pembangunan Bangunan Negara- Samy Velu
Bapa Pencegah Rasuah - Abdullah Ahmad Badawi
Emak Automobil AP Negara - Rafidah Aziz
etc..
Albert Einstein - 100 tahun dari sekarang sejarah akan menunjukkan dia sebenarnya berasal dari Malaysia . Tak percaya? tengoklah 100 tahun dari sekarang.

Anonymous said...

The term BUMIPUTERA is already a claims that is so self-centered and arrogant.

BUMIPUTERA IS RACIST when it only applied to certain ethnic.

Portugese can be a BUMIPUTERA but not Indian or Chinese.

BUMIPUTERA is creating HATRED among Malaysian.

Anonymous said...

Macam nie lah org2 india@tamil atau sewaktunya kamu cuba lah balik india, cuba hidup kat sana, kamu semua mesti rasa bersyukur, sebab kat india, org ramai pun berak tepi jalan dan juga mandi di tempat awam, mereka juga ada sikap kasta, kamu semua generasi baru cuba ego dan cakap besar, nenek moyang kami dah byk berkorban bagi kamu semua tinggal disini, toloongg jangan buat kacau, kalau kami diskriminasi , tiadalah patung berhala kamu yang besar tu di batu caves, tooloong faham, jangan cakap berbelit, masih ada ruang untuk kamu mengubah sikap kamu. Kami masih memaafkan kamu... tapi ingat air yang tenang jgn disangka tiada buaya...

Anonymous said...

BODOH. Pertama kali aku baca blog anda. tiada perkataan yang lain untuk menilai pandangan anda, cuma memberi gelaran " Bodoh " untuk anda.

Anonymous said...

Hindu memang emosional. Wakil rakyat mereka tak buat kerja, mereka nak salahkan orang lain, bangsa lain dan penjajah...bodoh betul!

Anonymous said...

Hindraf..... go back to India
be a actor or jaga sapi.. . ha.ha.ha

muthsiv said...

Amboi, betapa bodohnys kamu Selangorian. Buka mulut tanpa fikir. Kami tahu sejarah kami. Yang tidak tahu sejarah sendiri ialah orang UMNO dan orang yang bodoh macam kamu.

Anonymous said...

It is Hindraf but the UMNO and the gomen that is "Berbohong and Buta Sejarah". It is not Hindraf that is racist but UMNO. Hindraf only wants equal rights for marginalized Indians, so what is wrong with that? On the contrary, UMNO imposes the ketuanan Melayu which is Malay supremacy over others. What Hindraf is doing in getting International lobby against UMNO is right. Malaysians of ALL races must bring down the hated KETUANAN MELAYU in the same way that South Africans brought down the hated apartheid in 1994. If Hindraf cannot get local support, then it is only right that they turn to international lobby for their cause, including Tamil Nadu and Tamil Tigers of Sri Lanka.

Anonymous said...

this blogger only started on NOVEMBER 2007.......why bother to read a racist view?

God, help me forgive those who are ignorant of themselves

Well Selangorian
I have prayed for you.
MAybe you should pray for your self too. Remember to pray for intelligence and tolerance.

Anonymous said...

Assalmualaikum & salam sejahtera kepada semua rakyat malaysia,
sepatut nya laman web nie tak perlu di wujud kan, kalau kita semua berotak, sepatut nya kita berfikir dahulu sebelum kita menyatakan tentang pendirian kita dalam blog nie, u all perasan tak, dalam blog nie...semua yang kita bincang kan tentang isu perkauman, benda benda nie semuanya boleh mengundang tragedi. sepatutnya kita sebagai rakyat malaysia harus bersyukur dengan keamanan yang sedia ada sekarang. bagi orang orang melayu yang selalu membaca di ruang ini rasa nya kita tak patut bincang kan lagi perkara perkara yang berkaitan dengan isu hindraf bukan bererti kita diam kita takut, tapi demi menjaga keamanan yang sedia ada sekarang biar lah masa menentukan apa yang bakal terjadi pada masa akan datang, bagi kaum² india sepatut kita seharus nya berasa bangga dengan apa yang kita dapat sekarang nie...kata kan lah, jika berlaku peperangan kaum di negara malaysia, anda fikir boleh kah anak anak kita yang masih kecil dapat menikmati keamanan seperti yang sedia ada...seharus kita bersyukur dengan apa yang kita ada...!
Tolonglah jaga sensitiviti kaum kaum lain di negara ini...
( Perpaduan Membawa Kesejahteraan, Kekuatan dan Keamanan )

Anonymous said...

hii malaysia!
wau lagi 1 komen org2 pemalas, perogol, kaki perempuan, gatal sy baca kat atas! paling tinggi bole ckp keling dgn balik india! masyarakat kolot yg dinamakan sebagai "malay" "sia"! ops ada org terasa k! sorry mmg patut terasa sbb korang ni kulit n muka tebal! opss skali lagi sy ter"racist" k! kena jgk bila korang ckp "racist" padahal kebanyakan org keturunan kononya "kemelayuan" ni darah kekelingan! baca kamus DBP kekawan! opss terasa jgk k! alamak sy kekadang terckplah! nak buat cmn sy suka kwn dgn org melayu yg berotak ttpi sy tak suka yg berotak udang! opss ada yg terasa k! sorry udang2 jaguh kekampungan! opsss :) sejarah dibutakan oleh kebodohan otak udang kot! opss kawan ko jgnlah buat blog murah yee sbb sy tak suka ko punya blog otak udang! lagi pun buaya tue sy bole terima tp plz korang mcm buaya darat! opsss terlebih pulak!

Anonymous said...

Saudara,

Banyak komen telah diberikan diatas, saudara patut menagmbil kira setiap komen dengan teliti. Tahukah saudara agama Islam yang dianuti oleh saudara di bawah oleh pedagang sutera dan rempah dari China dan India? Mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahatir Mohammed pun mempunyai darah pedagang rempah dari Malabar, Kerala, India. Seperti salah satu komen di atas, sejarah Tanah Melayu hanya lah sekitar 500 tahun bermula dari kesultanan Melaka, walaupun batu bersurat terengganu dengan pengukiran ayat suci Al-Quran bertarikh lebih awal dari itu. Parameswara adalah seorang Putera raja Majapahit yang menganuti agama Hindu, dan sejarah Tanah Melayu mengatakan beliau memeluk Islam, manakala setengah buku sejarah mengatakan putera beliau yang memeluk agama Islam. Saudara, sejarah dalam 500 tahun ini pun ada yang kita tidak pasti. Kepulauan Melayu atau Malay Archipelago seperti Majapahit dan Melaka dahulunya menganuti agama Hindu dulu sebelum kedatangan agama Islam oleh saudagar rempah dan sutera seperti terbukti dalam sejarah.

Kami mempunyai sejarah 5000 tahun. Memiliki dan menakluki Empayar seperti Sri Vijaya dan Empayar Chola. Bahasa kami berdasarkan Bahasa Sanskrit , salah satu bahasa terawal di dunia, dimana, perkataan BUMI, DUNIA , MASYUR semuanya datang. Saudara tolong lah balik kepada sejarah dunia dan baca semula, sebelum mengeluarkan dakwaan tidak berasas. Tolong saudara perhatikan pertunangan orang melayu dan india, kerana apa ia hampir serupa? Kami meniru saudara atau bangsa saudara meniru kami?

Saya pun tidak mempunyai apa apa perasan benci atau perasaan bahang perkauman yang menular dalam diri saya. Bukan jua saya ahli Hindraf atau mana mana persatuan yang serupa, tetapi penyalah tafsiran sejarah untuk kepentingan diri atau kaum adalah tidak beretika!

Tetapi saudara apa guna kita bertikai selepas 50 tahun Merdeka? Lebih baik kita lupakan emosi perkauman kita dan cari jalan penyelesaian untuk membina negara kita-Malaysia

Anonymous said...

kalau dah dasar keling... memang keling... tak puas hati dah marah sangat british bawak mak datuk korang pegilah balik india atau sri lanka sana. nak tengok jugak betapa maju kau semua kat sana.

Anonymous said...

orang india malaysa kalau still kat India pun kena tindas sebab Tamil...kalau tak percaya tanya orang Punjap..

Anonymous said...

When the British brought the Indians from India 200 years ago , at list the Indians were modern human at that time . unlike the malay race who majority was like orang utan in the jungle without any clothes.

Do you know Only a number of sultanate family that had Hindu blood like Paramaswara’s generation in Melaka , Johor brought up this orang utans and thought them to be modern and civilized human. 700 years ago there is a Chola Empire scripture in Preaaya Koil (Mother Temple) in Tamil Nadu India , written by Raja Raja Chola’s son Rajendran Chola saying we conqured the Hill country called Mala-ur land and he have named it as Kedaram( Kedah now- Lembah Bujang) and he said there were not inhabited by any human but only some uncivilized jungle tribes that look like apes. So he started to call them Mela-ur people (now its MELAYU)..

Anonymous said...

Menuju Bangsa Yang Maju Dan Berjaya


Wahai orang Islam (Melayu) ke mana hala tuju kita?

Kita hendak bangunkan bangsa macam mana?

Membangunkan bangsa malaysia mestilah semua golongan terlibat mengikut bidangnya

Tentulah kita hendak membangun bangsa yang berwibawa

Bangsa yang ada jati diri, yang tahan uji

Bangsa yang sanggup berjuang, berkorban, sanggup terkorban,

sanggup susah dan menderita

Orang Melayu tidak boleh dipisah dengan agama (Islam)

Kalau dipisah dari agama jati diri tidak ada, macamlah dicabut nyawa

Melayu atau bangsa itu hanya rangka, agama itu roh atau jiwanya atau nyawanya

Kalau orang Melayu hanya tinggal rangka, kekuatannya rapuh hilanglah kekuatannya

Jati diri itu adalah agamanya yang diamal dan dihayati di dalam jiwa

Bangsa tidak boleh dipisahkan dari agama (Islam)

Kalau hendak membangunkan bangsa yang berwibawa, berjiwa besar jati diri mesti ada!

Setiap golongan mestilah program hidupnya ke arah membangunkan jati diri

dan wibawa bangsa

Terlonjak-lonjak, terpekik-pekik dan terlolong-lolong di atas pentas dengan pakaian seksi

Apakah ia boleh membangunkan jati diri?

Kita semua boleh menjawabnya

Kemudian pamerkan satu budaya, ketawa terbahak-bahak, bercakap tidak tentu

macam orang gila

Apakah boleh membangunkan wibawa bangsa?

Kita semua orang Melayu kena jawablah

Kita galakkan bergaul bebas laki-laki perempuan di dalam kehidupan,

pakaian menjolok mata pula

Bolehkah mendorong orang Melayu berkorban untuk bangsa dan agama?

Kita orang Melayu kenalah jawab yang membina!

Pendidikan kita apakah menjamin lahir darinya boleh berkasih sayang, boleh bersatu, rasa bersama, bekerjasama, peri kemanusiaannya tinggi, bertimbang rasa, bela-membela?

Kita semua kenalah menjawabnya!

Hasilnya kita telah lihat bersama! Natijahnya kita telah saksi bersama,

mudah menjawabnya bukan?!

Buahnya sudah sama-sama kita makan dan merasa, maniskah atau pahit?

Kenalah jawab secara rasional, secara jujur, jangan membohongi kenyataan!

Kalau ia boleh membangunkan jati diri dan wibawa bangsa teruskan,

kalau sebaliknya rombak dasar pelajaran

Apakah politik kita stabil boleh dicabar dan mampu mencabar, politik yang bersih,

tidak ada jatuh-menjatuhkan?

Jawablah dengan benar! Jangan berdalih! Jangan sorok-sorokkan!

Bolehkah politik kita membangunkan satu masyarakat yang bersih dari gejala tidak sihat, bersatu-padu, harmoni, peri kemanusiaan tinggi

Tolonglah jawab dengan insaf!

Menayangkan drama kisah cinta, kemudian tidak bahagia, kecewa, akhirnya bercerai

Apakah drama ini boleh mendidik bangsa kita?

Bangsa yang sanggup berkorban, berjuang, sanggup menderita

kerana negara dan agamanya?

Ulama-ulama kita sekarang, para pendidik bolehkah menjadi contoh,

menjadi suri teladan, menjadi ikutan

Mari kita jawab bersama berdasarkan realiti yang sebenarnya

Tolonglah jawab secara tepat, janganlah hendaknya kita menipu diri kita sendiri

Jangan kita berbohong dengan hati kita sendiri

Atau jangan kita tipu diri

Begitulah banyak persoalan yang hendak kita jawab

Bahkan lebih banyak lagi program hidup kita menjadi tanda tanya!

Perlu kena jawab!

Tidak mudah untuk dijawab begitu sahaja bukan?

Mestilah dijawab dengan fikiran yang rasional, dari jiwa yang insaf, dari hati yang ikhlas

Dari rasa tanggungjawab

Selama ini seminar-seminar menjadi budaya

Kertas kerja kalau kita himpunkan hasil seminar mungkin berlori-lori banyaknya

Mari kita bertanya diri kita sendiri kemudian jawab sendiri mungkin kita akan ketawa sendiri, yang sebenarnya kesal dan kecewa

Sungguh banyak perkara kita kena jawab dengan jiwa yang insaf

Mungkin payah lidah kita hendak menjawab secara tepat

Apakah kita boleh menjawab dengan memuaskan?

Borneo Head Hunter said...

pergi berambus lah semua kamu org2 india dari malaysia...kami d sabah & sarawak siap sedia berperang potong kepala kamu semua utk buat trophy d rumah panjang...kami d sabah & sarawak juga org bumiputera...jgn cuba mencabar perlembagaan malaysia..kurang ajar...

Anonymous said...

semua org2 india...jgn cuba nak tunjuk samseng d malaysia...kami d sabah dan sarawak siap sedia potong kepala kamu untuk buat trophy d dalam rumah...kamu ingat bapak nenek moyang kamu punya kah ini tanah malaysia...rujuk perlembagaan siapa itu kaum bumiputera...bodoh....pendatang..perampas...p kamu berambus pulang india...kalu kamu d tempat kami...bila2 masa kami siap sedia NGAYAU....NGAP SAYOT kepala kamu semua...dan kepada semua org2 melayu d sjung...jgn bagi peluang kepada mereka atau kamu semua d jajah d negara sendiri seperti dulu....belajarlah dari susah payah kita mencapai kemerdekaan....

Anonymous said...

Hey Selangorian, bukti kan fakta sejarah orang asli darat berevolusi jadi Melayu! Jangan merepek lah kamu ni! Buktikan dulu dari mana sumber ilmu kamu tu. Orang Asli di panggil Senoi, negrito, jakun dan lain lain dan bukan Melayu. Kalau nak buat kajian antropologi, buat DNA test kamu dengan orang Cina kat Yunan dan Orang Karen kat Myanmar...bila dapat keputusan tengok berapa banyak persamaan kamu (melayu) dengan dia orang!

Anonymous said...

India kini adalah sebuah negara moden yang mendahului dunia dalam bidang kepakaran teknologi maklumat! Negara India juga mempunyai kepakaran nuklear. Bilangan cerdik-pandai di negara India adalah lebih dari nisbah cerdik -pandai kaum melayu di negara ini. Kekurangan negara Indian adalah populasi kedua terbesar di dunia, menghindarkan peluang kerajaan untuk membantu semua lapisan masyrakat secara terperinci. Tetapi kamu Melayu asyik tengok Bollywood punya gambar dengan wanita seksi mereka, tu pun datang dari India!!! Hmm kalau katakan mentaliti kamu dengan orang india , di India, mereka lebih bijak dan bertamadun dari kamu. Apakah hak kamu untuk suruh kami balik ke India? Ini tanah lahir kami bukan India! Kamu mempunyai seorang Perdana Menteri selama 22 tahun yang berdarah India dan telah memajukan kamu dari di label kaum pemalas seperti salah satu kamus barat tak lama dulu. Saudara Mahatir Kutty a/l Iskandar Mohammed Kutty yang kemudian di kenali sebagai Mahatir bin Mohammed pun berdarah INdia dar Malabar, Kerala. Kalau beliau tidak menjadi Perdana Menteri, tak maju lah kamu semua...entah internet pun tau guna tak! Badawi ni pun bukan keturunan Melayu..Arab dan Cina, emak dia Kailan dari China, Tun Hussein Onn berdarah Turki, Tunku berdarah Siam dan Tun Razak berdarah Bugis...mana PM berdarah 100% Melayu selama 50 tahun??????? Makna nya kamu Melayu semua ni berdarah kacukan ni tu, jawa, bugis , turki, arab, cina, india....macamana pulak dari orang asli darat datangnya konon?

Anonymous said...

Bodoh punya kaum India, kalau tak puas hati sangat p la balik India. Kami rakyat Malaysia pun tak ingin terima kaum yang tak reti bersyukur. Kamu patut tanya pada pemimpin kamu, Samy Vellu, apsal kaum India tak maju, bukannya salahkan dasar bumiputra etc.

Lagi satu, apsal nama gerakan ni HINDRAF?? Ianya lebih berpaksikan kepada agama Hindu, bukannya bangsa India.

jangan cuba mainkan sentimen agama dengan kami orang Islam. Kami tau, di India, Hindu dan Islam tak pernah berdamai.

Anonymous said...

macam ni la saya ni tak pernah nak komen apa2 tapi benda ni dah berlarutan sampai memperkatakan benda yang tak sepatutnya....... jangala menggunakan ayat yang berbau racist, serta segala yang terjadi takda kena mengena dengan keturunan parameswara atau tun mahathir, sejarah membuktikan dan ia telah diwartakan penduduk asal malaysia adalah melayu.

semua komen ada yang betul dan juga ada yang salah. isu sekarang ni adalah hindraf yang mana tidak sepatutnya mereka megamuk di jalan terbuka dan membahayakan orang ramai di situ dan tidak ada kena mengena dengan kaum india. kaum india dan hindraf tidak boleh disamakan.
Tentang ketidak adilan kaum ni rasanya tidak hanya berlaku di malaysia, cth singapura...penduduk asalnya adalah melayu tapi apabila kaum cina berkuasa disana lihat sahaja kaum india dan juga melayu disana, bukankah semuanya dipinggirkan...cth kaum afrika di amerika, juga kaum islam di india sehingga masjid dirobohkan sesuka hati. begitu juga di british serta australia.

di malaysia sendiri cthnya, lihat sahaja pulau pinang, siapakah yang ditindas. oleh itu kita adalah warganegara malaysia jangalah kita nak mengikuti jejak mereka dengan berbalah sesama sendiri. Kaum Melayu di Malaysia tidak pernah menyakitkan serta memberontak terhadap kaum lain cth kg medan ! siapakan yang menyerang kaum melayu dahulu, begitu juga dengan 13 mei siapakah yang menyerang kaum melayu dahulu.

Jika anda kata kaum melayu ini bodoh saya setuju sangat sebab kami bodoh kerana tak pernah berdengki dengan kaum lain dan tidak pernah bertindak seperti penindasan di amerika. Cuba anda kaji betul2 anda semua perasan tak mengapakah melayu boleh membeli keperluan harian mereka di kedai cina serta india tapi kaum lain tidak mahu masuk pun kedai melayu jikalau terdapat di kawasan majoriti kaum lain ?

Kaum India mempunyai wakil di Parlimen... sepatutnya tuan-tuan mencari dia dahulu dan bukanya menyalahkan 100% kepada melayu.

Jika nak mencari salah seseorang rasanya tak cukup ruangan di blok ini tapi jika nak mencari kebaikan ianya amat susah bukan ?

Jangalah mengerohkan lagi keadaan ini kerana semua orang membuat kesilapanm dan ada kesalahan masing2. amerika mendakwa negara merekalah paling demokrasi tapi cuba lihat kabinet mereka bukankah lebih 50 % adalah kaum mereka, macamana dengan india, cina dll disana ?

Anonymous said...

Dlm keghairahan mengikuti perkembangan kumpulan HINDRAF jangan pulak lupa dengan pendatang2 tanpa izin yang jumlahnya kian bertambah hingga melebihi 1 juta orang...mereka dah mula menular masuk kedalam sistem pentadbiran, sistem persekolahan, sistem perundanga dan juga sistem keselamatan negara kita...bagi mereka malaysia adalah hak mereka dan pasti mereka nak ambil alih satu hari dari kita.secara...mereka sudah mula ambil alih ekonomi orang2 melayu.

..janganlah dengan keghairahan materialistik yang ada disekelling kita ,kita lupa akan sejarah yang pernah berlaku pada negara kita hanya 40 tahun dulu...mereka ini tidak akan diam sampai satu hari malaysia jatuh ke tangan mereka....yang saya maksudkan tu.ialah ..
KONFANTRASI, kita bernasib baik negara2 barat telah selamatkan kita pada satu masa dulu.
bacalah artikel ini..berwaspada...
bayangkan kalau pendatang tanpa izin ini (indon) bangun dan memberontak...saya rasa tentera malaysia pun tak boleh halang mereka....SALaH kerajaan malaysia juga kerana korupsi sempadan tak dapat dijagai..terus telus.. WASPADA ...mereka sudahpun bertapak dinegara kita......
.
n January 20, 1963, Indonesian Foreign Minister Subandrio announced that Indonesia would pursue a policy of Konfrontasi with Malaysia. On April 12, Indonesian volunteers—allegedly Indonesian Army personnel—began to infiltrate Sarawak and Sabah, to engage in raids and sabotage, and spread propaganda. On July 27, Sukarno declared that he was going to "crush Malaysia" (Indonesian: Ganyang Malaysia). On August 16, troops of the Brigade of Gurkhas clashed with fifty Indonesian guerillas.

While the Philippines did not engage in warfare, they did break off diplomatic relations with Malaysia.

The Federation of Malaysia was formally established on September 16, 1963. Brunei decided against joining, and Singapore separated later.

Tensions rose on both sides of the Straits of Malacca. Two days later, rioters burned the British embassy in Jakarta. Several hundred rioters ransacked the Singapore embassy in Jakarta and the homes of Singaporean diplomats. In Malaysia, Indonesian agents were captured and crowds attacked the Indonesian embassy in Kuala Lumpur.

Along the remote jungle border in Borneo, there was an ongoing border war; Indonesian troops and irregulars tried to occupy Sarawak and Sabah, with little success. On 28 September 1963, a small, successful (though strategically irrelevant) raid was conducted by the Indonesians on the village of Long Jawe, almost wiping out the entire Gurkha Rifles garrison. In early 1964, Indonesian attacks managed to render the strategic Tebedu-Serian-Kuching road unsafe for months, and additional small scale air raids were launched in the Kelabit Highlands on civilian settlements. One Indonesian raiding party en route to the small town of Song was captured by locals and handed over to the Malaysian authorities in April 1964.

In 1964, Indonesian troops began to raid areas in Peninsular Malaysia. In August, 16 armed Indonesian agents were captured in Johore. Activity by regular Indonesian Army troops over the border also increased.

The British Royal Navy deployed a number of warships, including aircraft carriers, to the area to defend Malaysia and the Royal Air Force also deployed many squadrons of aircraft. The British "commando carriers" HMS Albion and Bulwark operated their squadrons of helicopters to transport Royal Marines and supplies through the jungles, the ships themselves being floating bases. [4]

Commonwealth ground forces—18 battalions, including elements of the Brigade of Gurkhas—and three Malaysian battalions, were also committed to the conflict. The Commonwealth troops were thinly deployed and had to rely on border posts and reconnaissance by light infantry and/or the two SBS commando units of the Royal Marines. Their main mission was to prevent further Indonesian incursions into Malaysia.

On August 17, Indonesian paratroopers landed on the southwest coast of Johore and attempted to establish guerilla groups. On September 2, more paratroopers landed in Labis, Johore. On October 29, 52 soldiers landed in Pontian on the Johore-Malacca border and were captured by New Zealand Army personnel.

When the United Nations (UN) accepted Malaysia as a nonpermanent member at the Security Council, Sukarno withdrew Indonesia from the UN and attempted to form the Conference of New Emerging Forces (Conefo) as an alternative.

In January 1965, after many Malaysian requests, Australia agreed to send troops to Borneo. The Australian Army contingent included the 3rd Battalion, Royal Australian Regiment and the Australian Special Air Service (SAS) Regiment. There were 14,000 British and Commonwealth forces in Borneo by this time. According to official policy, Commonwealth troops could not follow attackers over the Indonesian border. However, units like the British SAS and the Australian SAS did so in secret (see Operation Claret). (The Australian government officially admitted these incursions in 1996.) In April 1964, the British government gave permission for troops to cross the border into Kalimantan up to 3,000 yards. In January 1965, this authorisation was extended to attacks up to 10,000 yards. There is also evidence that the British and Malaysians secretly gave aid to rebel groups in Indonesia, in the outer islands of Sumatra and Sulawesi, as way to weaken Sukarno's Confrontation campaign.

On March 10, 1965, Indonesian saboteurs carried out the MacDonald House bombing in Singapore, killing three people and injuring 33.

In mid-1965, the Indonesian government began to openly use Indonesian army forces. On June 28, they crossed the border into eastern Sebatik Island near Tawau, Sabah, and clashed with defenders.

It was later revealed that the lack of success of Indonesian raids could also be attributed by the covert consensus among the Indonesian army leaders (still receiving U.S. military funding as late as 1965) to deliberately play down the military situation in the field. The best Indonesian army battalions were not even sent to Borneo—and it is widely speculated that the Army, with U.S. and British backing, was covertly held back on Java preparing the right-wing coup of October 1, 1965 which ended the Confrontation and ousted Sukarno from power in 1966. Of special note is the fact that even during the course of Confrontation, a number of Indonesian army officers were still undergoing military training in Australia. Another factor in the defeat of Confrontation was use of intelligence. Britain had broken the Indonesian military and diplomatic ciphers and was able to intercept and decrypt communications from a Government Communications Headquarters (GCHQ) listening station in Singapore. This intelligence was used to plan individual Claret cross-border operations.

[edit] British psyops

Anonymous said...

KEPADA SEMUA RAKYAT MALAYSIA BERSYUKURLAH DENGAN APA YANG ADA SEKARANG..TAK PERLU KAJI SEJARAH, KALU NAK BINCANG ISU INI SAMPAI BILA PUN TAK BOLE ABIH, COME-ON LAH APAKAH KAU TIDAK BERBANGGA MENJADI RAKYAT MALAYSIA! BERSYUKURLAH!!

Anonymous said...

Borneo Head Hunter: gi makan ulat gonggok lah bodoh. Tok sah hirau kerja kita. Babi kat bawah rumah panjang tengah tercirit. Gi tolong le. Jangan susah kerja semanjung.

Anonymous said...

wei orang utan....kau duk diam diam kat rumah panjang. un-civilized baztard.

Remember 1 thing....if the indians and chinese leave malaysia...you guys will beg to live coz we are the one who generate revenue in malaysia for economy.

Anonymous said...

I'm saddened by the ways we(Malaysians) interact and discuss about this issue...name calling is not helping in any ways...regardless of race, religion, belief etc, we should respect each others in experessing our views...

we (including me) are mad like hell when KJ called us "MONYET", yet we behave like one, i.e. uncivillized...is there a need for vulgar words?? is there a need to ask Indians to go back to India etc??? Be rationale, and try to put ourselves in their shoes...and think about it...would we do the same???

-me,a Malay Selangorian

Dr.V.Nedunchelian said...

Selangorian yand bodoh sombong,

U ni betul-betul bodoh, otak kamu ni ka buntut. IQ you ni munkgkin kosong. U lebih baik bawa kawan2 bangsa you pegi masuk hutan. Ini negara kita sejak 10000tahun dulu. Bangsa Tamil adalah bangsa bumiputera dunia. Adam dan Hawa pun berbahasa Tamil. U bodoh! Bodoh !!

Anonymous said...

sorry bro... your concept of history based on "sejarah melayu" which has a foundation from Bhagavad Gita...
better read again your history!!!! or did you pass the paper cause your are a malay and not because you really studied the subject!!!!

another ill informed malay try to make a remark on Tamilian people in Malaysia.....

we are the 1st settler in Malaysia and not you.... we have proof that we been here and have a working government before your ancestor arrive here..

btw.. do you where your ancestor came from?

I can tell you the exact place where my forefather came from.. can you?

ravi

Anonymous said...

Ravi,
"we are the 1st settler in Malaysia and not you.... we have proof that we been here and have a working government before your ancestor arrive here."

What Govt Ravi? surely Malay Gov.

Ya betullah ada agama Budha dan Hindu di tanah Melayu sebelum kedatangan Islam tapi di bawa oleh pedangang India bukannya kaum India pertama duduk di tanah melayu ni.

Tarak baca sejarah ker tambi?

Anonymous said...

Maaf la aku menyampuk lagi, kat sini aku nak kata sesuatu lagi :-

* ADMIN - BLOCK KAN AJER TOPIC NIE, TAKDER FAEDAH PUN, KITA ASYIK BERLAWAN & MEMPERTIKAIKAN HAK KAUM KAUM LAIN, SEKARANG NIE KAN NEGARA DAH AMAN, MAJU DAN MAKMUR...BUAT APA KITA NAK KEROHKAN LAGI...KITA KENA INGAT, JIKA KITA KEROHKAN SUASANA YANG AMAN SEKARANG NIE, BAGAIMANA PULAK DENGAN MASA DEPAN ANAK² KITA....NO POINT LA...

( WAWASAN 2020 )

Anonymous said...

Malays are really nice ppl. I have a huge number of Malay frens who are not happy with deb. Why?? The system is manipulated to enrich a selected group and ocassionally pennies thrown to the deserving as a wash down.

Lets get real, it's not an issue of Tamil vs Malay. It is against a system designed and maintained by UMNO for themselves. Wake up my Malay brothers.

I wish Malaysia will one day be a truly free country - , without ISA, cronies, corruption, press freedom, free judiciary, transparent gov and equal oppertunity.

Anonymous said...

bodohnya semua

Anonymous said...

To anak gundal Kelate & Anonymous(December 4, 2007 9:48 AM)

kalau korang tak suka kat sini , korang boleh balik Jawa atau pegi mampus shj...tolong menunaikan shj hasrat ibubapa kamu...!!!


Dan kepada,
Anonymous (December 5, 2007 1:39PM)

Dah la sendiri tu tak belajar Sejarah, jangan la aksyen ka sini, juara kampung ....itu Islam sendiri dtg dari pedangang pedagang India (Mamak) kenapa tarak cakap !! Cis bangsat yg tak kenang budi...!!

Itu darah india (yg lu pangil pariah) mengalir di dalam badan mu ...hang ada lupa ka...!! Cis bangsat yg lupa akar !!!

Dah lah, Allah akan membalas segala perbuatan jijik yg korang buat 1000000X !!!

Allahu wakbar

equaliser said...

Mambaca tulisan sikayu Selangorian dan lain-lain poster, memang sah lah ini semua hasil sistem pendidikan dan fakta sejarah ynag dimanipulasikan oleh umno supaya budaya sumbangan arab/melayu di perbesarkan tetapi sumbangan dan budaya India dan China di perlekehkan. Inilah hasil dasar-dasar pekauman yang di jalankan oleh umno. Kalau-kalau ini berterusan, masa hadapan negara MALAP.

Anonymous said...

Come on guys. This is encoraging conflict,atrocities, enimity etc among the people in the country. Please stop this stupidity. The fact remains We are Malaysian. Just like brothers we quarell once a while but we still remain brothers.