Tuesday, December 16, 2008

Tak payah mengada bukan Presiden US pun

Gerakan Reformis Rakyat Malaysia (Reformis) yang mengancam untuk berdemonstrasi bogel kerana membantah kenaikan sewa Projek Perumahan Rakyat (PPR) adalah semata-mata gimik dan untuk mendapatkan publisiti murahan.

Di manakah mereka sewaktu negara menghadapi masalah lebih getir dari itu, contohnya sewaktu harga petrol dan harga makanan yang melambung tinggi?

Suhaimi Shafiei pula memberikan satu cadangan di mana pemimpin-pemimpin tertinggi negara perlu sentiasa diiringi oleh pasukan keselamatan seperti anggota polis bagi menjamin keselamatan mereka ketika menghadiri majlis-majlis berikutan ancaman 'serangan bogel' Reformis untuk mengejar Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Cadangan itu memang baik tapi adakah Menteri-Menteri Besar adalah pemimpin-pemimpin tertinggi negara? Pemimpin-pemimpin tertinggi negara adalah Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Dalam pada itu pula, Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor, berkata beliau tidak memerlukan khidmat anggota polis mengiringinya ke mana-mana program atau majlis yang dihadirinya kerana boleh menimbulkan jurang antara pemimpin dan rakyat.

Datuk Seri Khir Toyo sudah lamapun menghadiri majlis-majlis atau ke mana-mana pun tanpa ditemani oleh anggota polis. Inipun hendak dijadikan isu.

Tetapi, nanti jika apa-apa berlaku jangan pula menuding jari menyalahkan polis kerana polis lebih diperlukan oleh rakyat berbanding dengan pemimpin yang keselamatan mereka lebih terjamin oleh jagaan pengawal-pengawal peribadi mereka.

No comments: