Wednesday, December 17, 2008

Tuntutan gaji minimum RM1,500 tidak wajar!

Kerajaan Negeri Selangor telah di gesa oleh Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Bahagian Kuala Selangor, Mohd Faizal Baharuddin merangkap Exco AMK Negeri Selangor agar melaksanakan skim gaji minimum kepada kakitangan kerajaan negeri.

Ianya adalah selaras dengan manifesto pilihan raya serta janji Datuk Seri Anwar Ibrahim, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) bagi melaksanakan garis panduan had kemiskinan pada paras gaji minimum RM1,500.

Bercakap memanglah mudah... Tetapi nak melaksanakannya itu yang payah.

Sebelum melaksanakan apa yang boleh dikatakan perkara yang tidak munasabah itu, lihat dulu faktor-faktor lain kenapa kakitangan kerajaan negeri Selangor berpendapatan di bawah paras RM1,500.

Mungkin sesuai dengan jawatan yang dipegangnya. Mungkin itu adalah apa yang patut diterima oleh mereka selaras dengan pencapaian akademik mereka.

Bukan semua orang boleh menerima gaji RM1,500 kerana jawatan yang dipegang mereka dan kelulusan akademik mereka berbeza-beza antara satu sama lain.

Sebagai contoh adakah tingkat jawatan atau gaji seorang yang mempunyai PhD dengan orang yang hanya lulus SPM atau sijil harus sama?

Sebelum bercakap, fikir dulu perkara-perkara tersirat di sebaliknya. Jangan cakap ikut sedap mulut saja atau untuk mencari populariti murahan demi meraih sokongan rakyat.

Contoh lain walaupun seseorang itu sudah bekerja lama dan mempunyai pengalaman tetapi tidak mempunyai kelulusan, adakah dia mampu bersaing dengan graduan yang keluar universiti dan mempunyai pengalaman bekerja?

No comments: