Monday, December 15, 2008

Teruskan Projek Pengukuhan Sistem Kawasan Tengah (CAR)

Projek Pengukuhan Sistem Kawasan Tengah (CAR) oleh Tenaga Nasional (TNB) di Kampung Sungai Terentang, Rawang perlu diteruskan oleh Kerajaan Negeri Selangor yang kini diterajui oleh Pakatan Rakyat.

Ini adalah demi menyelamatkan Selangor daripada risiko bergelap akibat terputus bekalan elektrik. Oleh itu, kerajaan negeri perlu bertegas dan tidak menunduk kepada 'kedegilan' 20 keluarga daripada memikirkan risiko dan nasib penduduk Wilayah Tengah Semenanjung.

Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo, selaku Ketua Pembangkang Selangor berkata, Tan Sri Khalid Ibrahim seharusnya mementingkan kepentingan awam dan tidak bersikap mengambil hati sekelompok kecil kerana tindakan itu akan memudaratkan sebahagian besar kawasan seperti Kuala Lumpur, Shah Alam, Klang, Serdang dan Putrajaya.

Projek CAR itu bagi meningkatkan bekalan elektrik ke Lembah Klang daripada 33 kiloVolt (kV) dan 125kV kepada 275kV adalah usaha TNB dan telah pun siap 98 peratus tetapi terpaksa ditangguh lebih setahun kerana baki 2 peratus lagi atau 1 kilometer dibantah oleh penduduk di Kampung Sungai Terentang yang tidak membenarkan tanah mereka diambil untuk menyiapkan projek itu.

Projek yang menelan kos kira-kira RM70 juta itu adalah projek pemasangan talian penghantaran elektrik berkenaan juga merupakan sebahagian daripada projek CAR yang turut meliputi projek menyalurkan bekalan elektrik ke perkampungan nelayan di Pulau Ketam melalui kaedah kabel bawah laut.

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim perlu bertanggungjawab jika banyak kilang ditutup selepas kerugian jutaan ringgit akibat tidak dapat beroperasi kerana tiada bekalan elektrik, ribuan rakyat hilang pekerjaan dan kerugian-kerugian lain hanya kerana membela rungutan 20 keluarga sehingga menjejaskan ribuan rakyat lain.

No comments: