Monday, December 22, 2008

Kerajaan Pakatan Rakyat harus adil, jangan pilih bulu!

Kerajaan Negeri Selangor diterajui oleh Pakatan Rakyat nampaknya tidak begitu adil dalam menangani isu-isu bencana alam yang telah menimpa rakyat negeri Selangor.

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim telah dipetik sebagai mengeluarkan kenyataan tidak matang di bawah sewaktu rakyat di Klang ditimpa ribut:-

“Saya ada wakil rakyat dan Exco yang mengendalikan bantuan untuk mangsa dan saya sentiasa berhubung dengan mereka. Jadi, tidak perlu saya turun padang kerana ia membazirkan masa saya.

“Jika saya datang melawat, saya terpaksa membawa bersama 15 hingga 20 orang saya dan ini akan melibatkan kos kewangan,” katanya ketika ditemui pemberita selepas menyampaikan bantuan bencana kepada mangsa ribut di sini hari ini.

Itulah antara kata-kata tidak matang dan tidak sedap didengar yang telah diucapkan oleh Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, selaku Menteri Besar Selangor yang diucapkan kepada wartawan dalam mengulas tindakannya tidak turun padang melawat mangsa ribut pada 6 September 2008.

Tetapi lain pula halnya dengan mangsa di Bukit Antarabangsa yang begitu diberikan perhatian oleh Khalid.

Tindakan tidak adil oleh Kerajaan Negeri Selangor itu juga menarik satu kenyataan dari bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamad Khir Toyo yang meminta agar Kerajaan Negeri Selangor berlaku lebih adil dan memberikan bantuan sama rata kepada mangsa-mangsa tragedi seperti banjir, tanah runtuh dan sebagainya.

Tambah beliau lagi, "Bantuan yang diberikan kepada mangsa tanah runtuh di Bukit Antarabangsa dilihat sekadar mencari populariti kerana kejadian tersebut mendapat liputan meluas media di peringkat nasional."

"Kita boleh lihat ada 'double standard' di situ kerana mereka yang lebih layak seperti mangsa ribut di Klang tidak mendapat sebanyak itu," katanya.

Keadaan mangsa-mangsa ribut di Klang juga lebih susah tetapi tidak mendapat bantuan yang tidak seberapa walaupun mereka yang lebih memerlukannya.

Mungkin juga kerana mereka hanya orang kampung yang tidak terkenal dan tidak mendapat liputan meluas seperti di Bukit Antarabangsa yang kebanyakkannya terdiri daripada golongan elit.

No comments: