Tuesday, July 6, 2010

Antara Datum Jelatek dan Kampung Baru

Ketua Pemuda PKR, Shamsul Iskandar mencemuh cadangan pembangunan Kampung Baru yang ingin mengadakan pembangunan bercampur membabitkan 60% Melayu ddan 40% bukan Melayu. Ini bertujuan agar membolehkan hartanah tersebut dijual dengan harga yang lebih tinggi dan memberi nilai komersial yang lebih baik dan mendatangkan keuntungan yang lebih kepada waris kampung baru.

Begitulah UMNO sentiasa memikirkan kepentingan orang Melayu biarpun sering kali di salah anggap. Sekarang pun Menteri Wilayah kata akan kaji semula cadangan tersebut.

Malangnya, Shamsul yang mahu menunjukkan beliau kononnya jaguh orang Melayu tidak pula mempersoalkan pembangunan Datum Jelatek yang bakal dibuat oleh PKNS. Habis golongan yang berpendapatan rendah dari kaum Melayu, Cina dan India dikeluarkan daripada kawasan bandar dan digula-gulakan dengan bayaran RM 250 ribu.

Dalam masa yang sama kondominium yang akan dibina di situ di jual antara RM 600 ribu sehingga RM 1.5 juta. Selain itu dibina hotel bertaraf lima bintang. Agak-agak berapa kerat Melayu yang akan tinggal di situ?

Sekurang-kurangnya jika mengikut cadangan (baru cadangan) ada 60% Melayu di Kampung Baru selepas di bangunkan semula. Tapi cadangan kerajaan Selangor pimpinan PKR di Jelatek bakal menghalau semua Melayu keluar dari Jelatek.

Shamsul gemuk pendek ini juga kena jawab mengapa PKNS tukar polisi dari menyediakan 70% kuota bumiputera di setiap kawasan perumahannya kini ditukar kepada 30% sahaja sejak parti beliau mengambil alih kuasa.

Lagi mau cakap pasal Melayu ker? Poodah Chit.

1 comment:

Anonymous said...

layan apa shamsul gemuk ni. belajar pun harap nasib saja lulus.