Wednesday, June 11, 2008

Apa motif pembenaran rumah ibadat bukan Islam melebihi 10,000 kaki?

Menghairankan bila penduduk Selangor beragama Hindu ialah 700,000 orang dan jumlah kuilnya pula melebihi 1,000 buah.

Sementara itu, orang Islam pula berjumlah hampir 4,000,000 orang dengan masjid sebanyak 380 buah.

Jumlah kuil yang melebihi jumlah penduduk ini amat mengejutkan dan sudah tentu akan menimbulkan rasa tidak puas hati oleh orang Melayu.

Malahan, keputusan kerajaan negeri Selangor untuk menghapuskan peraturan mengehadkan rumah ibadat bukan Islam yang tidak boleh dibina dengan keluasan melebihi 10,000 kaki persegi membuktikan Dr. Xavier Jayakumar, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin Negeri (amboi panjangnya nama jawatan dia, gila glamer nampaknya) dan Ronnie Liu, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Penyelidikan dan Pembangunan Negeri (kenapa agaknya dia menghalang penguatkuasa tempatan menutup rumah urut dan pusat pelacur, samada dia Ketua Penyangak di sana atau dia pelanggan tetap di sana) membuktikan mereka sengaja berbuat demikian seakan-akan mencabar kesabaran kaum Bumiputera di Selangor ini.

Mati ikan kerana umpan, mati saya kerana budi. Akibat dek percayakan janji-janji manis di dalam Manifesto PRU ke 12 oleh Pas dan PKR, sekarang ini penduduk Selangor sudah menerima akibatnya.

Mati rusa kerana jejak, mati kuau kerana bunyi. Ibarat melepaskan anjing tersepit, sudah terlepas menggigit pula.

Jadi apa kata Pas dan PKR berkenaan hal ini? Mungkin mereka hanya akan mendiamkan diri sebab sudah terbukti sebenarnya DAP yang lebih memenangi banyak kerusi daripada mereka.

Jadi mungkinkah Anwar Ibrahim akan menjadi P.M. nanti atau adakah Lim Kit Siang yang akan diangkat menjadi P.M. baru?

Malahan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi juga selaku Ahli Majlis Tertinggi UMNO (MT) memberi ulasan bahawa dia percaya orang Melayu di Selangor kini sudah mula sedar akibat yang terpaksa ditanggung mereka akibat tersalah pilih kerajaan bila kerajaan campuran Parti Keadilan Rakyat (PKR yang lebih sesuai dikenali sebagai Parti Kelentong Rakyat), DAP dan Pas negeri Selangor menghapuskan peraturan mengehadkan rumah ibadat bukan Islam di Selangor.



No comments: